VDC: definisjon, egenskaper og driftsprinsipp

VDC: definisjon, egenskaper og driftsprinsipp

VDC (Vehicle Dynamic Control/Dynamikkontroll) er et system for stabilitetskontroll på Alfa Romeo, Fiat, Subaru, Nissan og Infiniti. Det gir bedre drift på blokkeringsfrie bremser, trekkraftkontroll og andre systemer laget for å forhindre skrens og stabilisere bilens bevegelser.

Hvordan VDC fungerer

Bilens parametere for tiltenkt og faktisk retning sammenlignes. Om sistnevnte avviker fra førstnevnte, vil motorens dreiemoment begrenses og individuelle hjul miste farten. Dette hjelper bilen til å gjenoppta tiltenkt retning og gjenopprette veigrepet.

 For å vurdere førerens handling, analyserer VDC: 
  • i rattvinkelen
  • i posisjonen på bremsepedalen
  • i motordrift-modus
  • i aktuelt gir

Faktisk kjøreretning vurderes ved bruk av avlesninger fra sensorene for hjulhastighet, girhastighet, samt lateral og langsgående akselerasjon.

ABS-pumpen og solenoidene er ansvarlige for å overføre bremsekraft til individuelle hjul. Posisjonen på gasspedalen reguleres for å begrense motorens dreiemoment.

Populære biler utstyrt med VDC

  • Infiniti QX80 Z62, QX60
  • Subaru Legacy IV, V, Impreza III, IV, V, Outback III, IV, V, Alfa Romeo 147 937, 156 932
  • Fiat Doblo Cargo 263, 500X 334, 500L 351, 352
  • Nissan Armada Y62, Qashqai II

Årsaker til feilfunksjon

  • ! Svikt i ABS-sensorene.
  • ! Skadede ledninger på ABS-sensorene eller girhastighetssensoren.
  • ! Oksidering på terminalene til den hyudrauliske enheten eller akselerasjonssensoren.
  • ! Feil dekkstørrelse.
  • ! Lavt bremsevæskenivå.
  • ! Slitte bremseklosser.