-
1
10 årsaker til at tenningsnøkkelen sitter fast
- 1.1 Rattet er låst
- 1.2 Nøkkelen er blitt deformert
- 1.3 Dørlåsen er frosset fast
- 1.4 Batteriet i bilen er flatt
- 1.5 Hakkene i nøkkelskjegget er slitt
- 1.6 Defekt låsesylinder
- 1.7 Sylinderen og nøkkelen er blitt skitne
- 1.8 Bilen står i feil gir
- 1.9 Nøkkelen er ikke satt riktig inn
- 1.10 Komponenten er knekt
Du har kanskje opplevd at du setter deg i bilen for å starte en kjøretur, bare for å oppdage at det ikke er mulig å vri nøkkelen rundt i tenningslåsen. Noen ganger kan du vri på nøkkelen til slutt, men etter turen får du ikke til å ta den ut igjen. I denne artikkelen ser vi på årsakene til at den kan bli sittende fast og de enkleste måtene å ordne problemet på.
10 årsaker til at tenningsnøkkelen sitter fast
Rattet er låst
Nesten alle moderne biler er utstyrt med et system som skal beskytte dem mot tyveri. I noen tilfeller låser slike system rattet og tenningslåsen for å forhindre at tyven kjører avgårde med bilen din. Når ratter vris uten at nøkkelen står i tenningslåsen, låses rattet. Systemet kan også bli utløst hvis du bruker feil nøkkel eller en som er veldig slitt. Noen ganger er årsaken til problemet at nøkkelen ikke er blitt satt riktig inn i tenningslåsen. I tillegg kan beskyttelsessystemet bli utløst hvis hjulene til bilen er snudd helt til en side, for eksempel hvis du parkerer i en bratt bakke, eller hvis forhjulene står inntil fortauskanten eller en annen hindring. Vanligvis høres det et lett gjenkjennelig klikk når låsefunksjonen aktiveres, og det er ikke mulig å trekke nøkkelen ut av tenningen.
Nøkkelen er blitt deformert
Den kan bli bøyd hvis du har den i lomma eller i lommeboka, eller hvis du bruker den til andre formål. Noen ganger kan dette føre til at nøkkelen ikke kan vris eller ikke fjernes fra tenningen, eller til at det ikke er mulig å sette den inn i det hele tatt.
Dørlåsen er frosset fast
Dette kan skje hvis det er minusgrader og det er kommet vann inn i sylinderen.
Batteriet i bilen er flatt
Nøkkelen blir sittende fast i tenningen når batteriet blir utladet i noen bilen.
Hakkene i nøkkelskjegget er slitt
Produkter av lav kvalitet, som er laget av materialer som ikke er så holdbare, blir fort slitt. Nøkkelen blir løs i låsen, og den tar ikke skikkelig tak i de bevegelige delene i tenningslåsen.
Defekt låsesylinder
Den blir også slitt med tiden. Det kan skje enda raskere for førere som har for vane å ha nøklene på tunge nøkkelringer med mye annet på. Når bilen er i bevegelse, utsettes delene i mekanismen for ekstra belastning.
Sylinderen og nøkkelen er blitt skitne
Bruk av feil smøremiddel fører til at det samles opp smuss i mekanismen, og med tiden kan den komme til å bli sittende fast. Vanligvis blir hakkene i nøkler skitne hvis de brukes til noe annet enn det de er ment for, for eksempel til å åpne pakker med.
Bilen står i feil gir
I biler med automatgir, låses nøkkelen i tenningslåsen til du setter girvelgeren i Park. I biler med manuelt gir, må giret stå i fri for at sylinderen skal låses opp.
Nøkkelen er ikke satt riktig inn
Noen ganger kan man glemme å dreie nøkkelen til låsesposisjonen.
Komponenten er knekt
Hvis det brukes for mye kraft på å vri nøkkelen i tenningslåsen, kan det føre til at den knekker. Det er vanskelig å få ut biten av nøkkelen som sitter igjen i tenningsmekanismen.
Konklusjon
Selv om den har en enkel utforming, er tenningsnøkkelen veldig viktig, og den må tas godt vare på. Det er bare mulig å starte en bil hvis denne komponenten er i god stand. Bruk tipsene våre hvis nøkkelen sitter fast i tenningslåsen.
Kommenter