
181
KOMBI
FRIDOLIN
Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Spor utgifter, hold oversikt over loggføring, planlegg utskiftninger og mye mer.
Typisk for VW-biler er at de er pålitelige og at det sjeldent er noe galt med dem. Akkurat som bilder fra andre merker, har også disse bilene noen typiske funksjonsfeil. Noen av disse feilene må du få fagfolk til å fikse. Andre kan du utbedre selv, ved hjelp av trinn-for-trinn videoveiledninger om reparasjon av Volkswagen fra AUTODOC Club.
Motor
En væsketemperatursensor i drift er det mest sårbare elementet i motorens kjølesystem, spesielt på Volkswagen Passat-biler. Når denne blir defekt, begynner motoren å gå ujevnt, hvilket øker tiden det tar før bilen blir varm og iblant også drivstofforbruket. Du kan skifte ut sensoren selv ved hjelp av den illustrerte reparasjonsmanualen for Volkswagen i PDF-format.
Et tetningselement i ventilasjonsventilen i veivhuset kan bli skadet i noen modeller, inkludert Volkswagen Polo. Dette problemet forekommer ofte etter ujevn drift av den kalde motoren. Det er mulig at det er en oljelekkasje i nærheten av oljepåfyllingsstussen. Tetningselementet finner du i motorrommet. Du må bare skru løs festeboltene og løsne slangen fra innsugningsmanifolden for å bytte ut delen. Dette kan du lett gjøre på egen hånd. Trinn-for-trinn videoveiledninger om VW-reparasjon vil hjelpe deg.
Bremsesystem
Eiere av VW-biler opplever ofte at vakuumservoen ikke fungerer som den skal. Dersom du hører at bilen din knirker og knitrer eller merker at den trekker til venstre eller høyre når du bremser, er dette symptomer på at vakuumservoen ikke fungerer lenger. I tillegg blir det vanskeligere å trykke på bremsepedalen. Følg håndboken om Volkswagen-reparasjoner og vedlikehold trinn-for-trinn, så vil du være i stand til å bytte vakuumservoen uten å trenge hjelp. Vær obs på at du muligens vil trenge noen spesifikke verktøy for utskifting: svingjern, tang, pipenøkler.
Karosseri
Den typiske feilen på enkelte Volkswagen-modeller, slik som Golf, er at dørene blir sittende fast i taklistene. Grunnen til at dette opptrer, designet på listene og produksjonsmaterialet. For å eliminere dette problemet, kan du feste et spesielt beskyttende belegg på dørkarmen der den kommer borti taket, og bruke silikonspray for biler regelmessig. Du kan finne mer informasjon om dette i våre tips og videoveiledninger.
I tillegg ruster ofte hengslene til bagasjelokket, da blir det vanskelig å åpne bagasjerommet. For å utbedre denne feilen, kan du smøre hengslene. Hvis du har gjort det uten at det har blitt bedre, bør du skifte ut disse komponentene. For å være sikker på at du gjør det riktig, kan du laste ned den gratis håndboken med informasjon om hvordan du kan reparere og vedlikeholde din Volkswagen.
Runde flekker kan vises på frontrutene til noen biler når det er dugg på rutene. Disse kan enkelt fjernes ved å behandle den indre overflaten med et spesielt poleringsmiddel for glass.