
Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Biler fra BMW har et utmerket rykte, de er kjent for å være komfortable, sterke og utmerker seg med velutviklet styrbarhet og god ytelse. Vedlikeholdet av disse bilene, i tillegg til modellene fra merket i seg selv, kan være relativt dyrt. Det er imidlertid måter å holde reparasjonskostnadene i sjakk på. Vi har samlet informasjon om hva som gjerne kan gå galt med disse bilene, samt reparasjons- og vedlikeholdsveiledninger for BMW, så du kan reparere på egenhånd.
Motor
Det kan oppstå forskjellige feil i forskjellige typer motorer og tilknyttede enheter, alt etter bilmodellen. Problemene du hyppigst kan støte på i kjølesystemet, er radiatorlekkasje og termostatfeil. Dette gjelder spesielt for BMW 5-serien (E39) og X5 (E53). Kjølevæskelekkasje tyder på at bildelen er defekt. Du kan installere nye deler selv uten å måtte besøke et bilverksted. Last ned gratis veiledning for hvordan du kan reparere din BMW fra AUTODOC Club nå og bytt ut komponentene selv. Du bør også sjekke grenrørene i systemet og radiatorfestene, det er mulig at disse også må byttes ut.
Motorene i modellene fra dette merket er veldig sensitive når det kommer til kvalitet og regelmessig bytting av forbruksvarer og deler. Du vil lett kunne bytte olje og oljefilter på bilen din på egen hånd ved hjelp av våre illustrerte PDF-veiledninger om BMW-reparasjon.
Dersom du bruker drivstoff av dårlig kvalitet på bilen, vil dette medføre rask slitasje av katalysatoren. Tegn på at denne fungerer dårligere, inkluderer tap av kraft og ytelse, og vansker med å starte motoren. Det er veldig viktig å identifisere og utbedre problemet i tide: keramisk støv fra den ødelagte delen kan føre til det kommer riper i sylinderveggen. Utbyttingen av katalysatoren bør overlates til fagfolk på et bilverksted.
Chassis
Defektene i dette systemet varierer etter de ulike modellene. For eksempel oppstår det ofte raskt defekter i bakakselfjærene og bærekulene foran i opphenget i BMW 3-serien (E46). Kjapp slitasje av bøssingene er typisk for den bakre fjæringen i 1-serien (E87). Det bør monteres nye deler etter 80 000–120 000 km kjørelengde, mens støtdemperne til fjæringen foran kan trenge oppmerksomhet etter 25 000 km. Noen bilmodeller, som for eksempel BMW 5-serien (F10), er preget av at navlagrene kan bli raskt slitte ved aggressiv kjøring. Dette gjelder spesielt for versjoner som ikke er så kraftige. Du kan utbedre alle de ovennevnte feilene ved hjelp av våre steg-for-steg videoveiledninger om BMW-reparasjoner.
Lyssystem
Biler fra dette merket kan få problemer med utseendet eller funksjonen til de eksterne belysningsenhetene. For eksempel, for biler i serie 5 (F10) eller X5 (E70) kan frontlyktens spredelinser sprekke. Grunnen til dette kan være plastkvaliteten til delene. Dersom det skjer, er utbytting av komponentene den eneste løsningen. Dette kan du gjøre selv med hjelp av videoveiledninger. Vær oppmerksom på at frontlyktene bør justeres etter utbyttingsarbeidet.