DSTC: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

DSTC: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

DSTC er et stabilitets- og trekkontrollsystem på Volvo biler. Det ble først brukt på Volvo S80 sedan i 1998. Dette systemet spiller en stor rolle i bilens sikkerhet; det gir bedre håndtering og manøvrering, og forebygger skrens og glidning.

Hvordan DSTC fungerer

Stabiliteten opprettholdes ved å sammenligne førerens tiltenkte retning med faktisk retning på bilen. For å avgjøre rett tiltenkt spor, vil en mikroprosessor vurdere rattets posisjon, trykknivået i bremseanlegget og posisjonen på bremselysbryteren. Andre nivåer tas også hensyn til når faktisk kjøreretning måles, slik som hjulhastighet, girhastighet og sentrifugalkraft.

Ved behov vil bremsene aktiveres for å gjenopprette bilens tiltenkte retning. For å oppnå samme resultat, kan også dreiemomentet justeres ved å regulere mengde drivstoff som sprøytes inn. 

Systemet er alltid aktivt og kan ikke skrus av. Imidlertid kan føreren koble til Sport-modus, som tillater kontrollert skrens.

Populære Volvo modeller utstyrt med DSTC

  • V60 I, II;
  • S80 I, II; 
  • V70 II, III;
  • S60 I, II;
  • V90 Cross Country.

Årsaker til DSTC feilfunksjoner

  • Rattposisjonssensoren går ofte i stykker.
  • Hjulhastighetssensoren blir skitten.
  • Ledningene kan skades.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter