DSTC er et stabilitets- og trekkontrollsystem på Volvo biler. Det ble først brukt på Volvo S80 sedan i 1998. Dette systemet spiller en stor rolle i bilens sikkerhet; det gir bedre håndtering og manøvrering, og forebygger skrens og glidning.
Hvordan DSTC fungerer
Stabiliteten opprettholdes ved å sammenligne førerens tiltenkte retning med faktisk retning på bilen. For å avgjøre rett tiltenkt spor, vil en mikroprosessor vurdere rattets posisjon, trykknivået i bremseanlegget og posisjonen på bremselysbryteren. Andre nivåer tas også hensyn til når faktisk kjøreretning måles, slik som hjulhastighet, girhastighet og sentrifugalkraft.
Ved behov vil bremsene aktiveres for å gjenopprette bilens tiltenkte retning. For å oppnå samme resultat, kan også dreiemomentet justeres ved å regulere mengde drivstoff som sprøytes inn.
Systemet er alltid aktivt og kan ikke skrus av. Imidlertid kan føreren koble til Sport-modus, som tillater kontrollert skrens.
Populære Volvo modeller utstyrt med DSTC
- V60 I, II;
- S80 I, II;
- V70 II, III;
- S60 I, II;
- V90 Cross Country.
Årsaker til DSTC feilfunksjoner
- Rattposisjonssensoren går ofte i stykker.
- Hjulhastighetssensoren blir skitten.
- Ledningene kan skades.
Kommenter