D3, D4 og D5 motorer: hva det står for og ytelsesverdier

D3, D4 og D5 motorer: hva det står for og ytelsesverdier

D3, D4 og D5 er turbodiesel motorer med felleskinne drivstoffinnsprøytning på Volvo. De kom på markedet i 2001. I dag brukes disse motorene stort sett bare på Volvo. Motorene skiller seg ut for høy ytelse og pålitelighet. De har et lavt støynivå, er enkle å vedlikeholde og reduserer drivstofforbruket. 

Egenskaper på D3, D4 og D5 motorer

D3, D4 og D5 motorer har 4 eller 5 sylindere. De er laget av aluminium. Disse motorene er turbo eller twinturbo. Noen ganger brukes variabel geometriturbo. Avhengig av utgaven, kan innsprøytningsanlegget utstyres med elektromagnetiske eller piezoelektriske injektorer. Belte brukes på ventil timing mekanismen. Noen av motorene har I-Art – Volvos egen utvikling, som består av en individuell trykk- og temperatursensor og mikroprosessor til hver injektor. Dette gjør at motoren går smidig og reduserer drivstofforbruk og skadelige utslipp i atmosfæren.

Populære D3, D4 og D5 motorer

Utgave navn Kode Antall sylindere Antall ventiler Kapasitet, l Maks. ytelse, hk Maks. dreiemoment, N⋅m Produksjonsstart Volvo modeller utstyrt med denne type motor
D3 D4204T16 4 16 2.0 150 320 2018 V40CC; XC40; S90; V60
D4204T9 4 16 2.0 150 320 2015 V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90
D4204T4 4 16 2.0 150 350 2016 S60CC; V60CC; V90; V60; XC60
D5204T2 5 20 2.0 163 400 2010 XC60; S60; V70; S80
D4 D4204T14 4 16 2.0 190 400 2014 V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90
D5204T 5 20 2.0 177 400 2009 C30; C70; S40; V50
D4204T6 4 16 2.0 190 420 2016 XC90
D5 D5244T 5 20 2.4 163 340 2001 S60; V70; S80; XC70; XC90
D5244T4 5 20 2.4 185 400 2005 S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90
D5244T15 5 20 2.4 215 440 2010 V60; S80; XC60; S60; XC70
D4204T11 4 16 2.0 225 470 2016 S60; V70; XC90

Vanlige feilfunksjoner på D3, D4 og D5 motorer

FeilfunksjonerMotorer
Gummislanger på turboen og intercooleren sprekker ofte.D4204T14
Forseglingene begynner fort å lekke. D4204T14
Lekkasjer i pakningene under ventillokket kan oppstå.D4204T14
Timingbeltet har kort levetid.D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T
Diesel partikkelfilter og EGR-ventil blir tett ganske raskt.D4204T14; D5244T15; D5244T
Intercoolerens pakninger blir ganske fort ubrukelige.D4204T9; D4204T4
Hydrauliske løftere er ganske følsomme for drivstoffkvaliteten.D5244T4; D5244T15; D5244T
Drivstoffinjektorene går ofte i stykker.D5244T
Trykkontroll-ventilen på drivstoffskinnen går noen ganger i stykker..D5244T
Virvelklaffene på inntaksmanifolden setter seg ofte fast.D5244T4
Aktuatoren på turboen går i stykker for tidlig.D5244T4
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter