D3, D4 og D5 er turbodiesel motorer med felleskinne drivstoffinnsprøytning på Volvo. De kom på markedet i 2001. I dag brukes disse motorene stort sett bare på Volvo. Motorene skiller seg ut for høy ytelse og pålitelighet. De har et lavt støynivå, er enkle å vedlikeholde og reduserer drivstofforbruket.
Egenskaper på D3, D4 og D5 motorer
D3, D4 og D5 motorer har 4 eller 5 sylindere. De er laget av aluminium. Disse motorene er turbo eller twinturbo. Noen ganger brukes variabel geometriturbo. Avhengig av utgaven, kan innsprøytningsanlegget utstyres med elektromagnetiske eller piezoelektriske injektorer. Belte brukes på ventil timing mekanismen. Noen av motorene har I-Art – Volvos egen utvikling, som består av en individuell trykk- og temperatursensor og mikroprosessor til hver injektor. Dette gjør at motoren går smidig og reduserer drivstofforbruk og skadelige utslipp i atmosfæren.
Populære D3, D4 og D5 motorer
Utgave navn | Kode | Antall sylindere | Antall ventiler | Kapasitet, l | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N⋅m | Produksjonsstart | Volvo modeller utstyrt med denne type motor |
D3 | D4204T16 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2018 | V40CC; XC40; S90; V60 |
D4204T9 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2015 | V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90 | |
D4204T4 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 350 | 2016 | S60CC; V60CC; V90; V60; XC60 | |
D5204T2 | 5 | 20 | 2.0 | 163 | 400 | 2010 | XC60; S60; V70; S80 | |
D4 | D4204T14 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 400 | 2014 | V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90 |
D5204T | 5 | 20 | 2.0 | 177 | 400 | 2009 | C30; C70; S40; V50 | |
D4204T6 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 420 | 2016 | XC90 | |
D5 | D5244T | 5 | 20 | 2.4 | 163 | 340 | 2001 | S60; V70; S80; XC70; XC90 |
D5244T4 | 5 | 20 | 2.4 | 185 | 400 | 2005 | S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90 | |
D5244T15 | 5 | 20 | 2.4 | 215 | 440 | 2010 | V60; S80; XC60; S60; XC70 | |
D4204T11 | 4 | 16 | 2.0 | 225 | 470 | 2016 | S60; V70; XC90 |
Vanlige feilfunksjoner på D3, D4 og D5 motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Gummislanger på turboen og intercooleren sprekker ofte. | D4204T14 |
Forseglingene begynner fort å lekke. | D4204T14 |
Lekkasjer i pakningene under ventillokket kan oppstå. | D4204T14 |
Timingbeltet har kort levetid. | D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T |
Diesel partikkelfilter og EGR-ventil blir tett ganske raskt. | D4204T14; D5244T15; D5244T |
Intercoolerens pakninger blir ganske fort ubrukelige. | D4204T9; D4204T4 |
Hydrauliske løftere er ganske følsomme for drivstoffkvaliteten. | D5244T4; D5244T15; D5244T |
Drivstoffinjektorene går ofte i stykker. | D5244T |
Trykkontroll-ventilen på drivstoffskinnen går noen ganger i stykker.. | D5244T |
Virvelklaffene på inntaksmanifolden setter seg ofte fast. | D5244T4 |
Aktuatoren på turboen går i stykker for tidlig. | D5244T4 |
Kommenter