ASR: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

ASR: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

ASR er et elektrohydraulisk sikkerhetssystem som forebygger skrens. Det brukes på Audi, Fiat, Peugeot, Renault, Volkswagen, Seat, Piaggio og andre biler. Det forbedrer trekkraften og reduserer belastningen på giret under off-road-kjøring. Dette systemet gir pålitelig start på vått og glatt føre. ASR gir bedre håndtering av bilen i oppoverbakke.

Hvordan ASR fungerer

Systemet overvåker kontinuerlig hastigheten på hjulrotasjonen, og sammenligner målingene den mottar. Denne informasjonen kommer fra ABS-sensorene. Om denne informasjonen antyder skrens, vil bremsekraft overføres til aktuelt hjul. Dette gjøres med en bremsevæske returpumpe og ytterligere solenoidventiler. Disse ventilene og pumpene samhandler for å regulere og justere trykket i bremsekretsene. I tillegg kan motorens dreiemoment reduseres for å gjenopprette veigrepet.

ASR kan skrus av med en knapp på midtkonsollen. Dette kan noen ganger være nyttig på strekninger med nysnø. I så tilfelle vil ikke ASR begrense motorhastigheten når gasspedalen trykkes inn.

Populære biler utstyrt med ASR

  • Audi A6 C5, A2 8ZO, A4 В6;
  • Volkswagen Golf V, Volkswagen Transporter T5.
  • Peugeot 3008 I, 207;
  • Seat Leon FR Mk3;
  • Fiat Doblo I, II, Stilo;
  • Renault Megane III, Scenic II.

Årsaker til ASR feilfunksjoner

  • Feil i tenningscoil.
  • Skade på høyspentledninger.
  • Feilfungerende gasspjeld.
  • Ødelagte eller skitne ledninger på ABS-sensor.
  • Lavt bremsevæskenivå.
  • Dårlig kontakt på relé.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter