ATTESA: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

ATTESA: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) er navnet på firehjulsdriften til Nissan og Infiniti. Systemet kom først i 1987 da Nissan Bluebird U12 ble lansert. Systemet gir bilen bedre  off-road egenskaper og hjelper med å oppnå  veigrep på glatt føre. Det hjelper med å bruke motorens dreiemoment effektivt, samt at det gir bedre dynamiske egenskaper og stabilitet i sving.

Hvordan det fungerer

ATTESA firehjulsdrift kan være full eller delvis. De første årene var biler med tverrgående motor urtstyrt med en fordelerkasse med planetarisk midtdifferensial. Den ble låst med en tyktflytende clutch. Motorens dreiemoment ble distribuert mellom alle fire hjulene, avhengig av veiforholdene.

Senere ble AWD på kommando tatt i bruk. Den har ikke senterdifferensial. I stedet kobles et skrågir på fordelerkassen til en ekstra aksel på fremre differensial. Giret overfører kontinuerlig dreiemoment til propellakselen. En tyktflytende clutch, styrt av kjørecomputeren, kobler propellakselen til bakakselens siste driv

På biler med langsgående motor, brukes et mer komplisert system. I fordelerkassen finnes en flerplates friksjonsclutch med pumpe. Når den er frakoblet vil 100% av motorens dreiemoment føres til bakakselen.

Egenskaper

Navn Kjøretype Særegenheter Første produksjonsår Biler utstyrt med dette systemet
ATTESA Full Sklisikker senteraksel låses med tyktflytende clutch. 1987 Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10.
Delvis Bakakselen tilkobles via tyktflytende clutch når fremre dekk sklir, og kan motta opptil 50% av motorens dreiemoment. 2000 Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12.
ATTESA E-TS Delvis En flerplates clutch brukes som senterdifferensial.Opptil 50% av dreiemomentet kan overføres til forakselen. Noen utgaver har en manuell full clutchlås med en knapp. I denne modusen deles dreiemomentet likt mellom for- og bakaksel. 1989 Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50.
ATTESA E-TS Pro   De samme enhetene som i ATTESA E-TS brukes. Forskjellen ligger i en aktiv sklisikker bakre differensial, distribuerer dreiemomentet mellom hjulene. 1995 Nissan Skyline R33, R34.

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter