Hva er en AMT-girkasse? Definisjon, typer, egenskaper og funksjon

Hva er en semiautomatisk girkasse? Definisjon, typer, egenskaper og funksjon

AMT er automatiserte manuelle girkasser. Strukturen i disse enhetene er de basert på en manuell girkasse, men de er likevel annerledes fordi de har automatiske gir og kløtsjkontrollsystem.

 Fordelene med AMT: 
  • komfortabel i bruk
  • effektivt drivstofforbruk
  • pålitelig
  • ganske billig sammenlignet med klassiske automatgirkasser

AMT kan brukes i halvautomatisk eller automatisk modus. Det første krever at du skifter gir manuelt, med en girspak i midtkonsollen eller rattet.

I automatisk modus blir AMT-en kontrollert av det elektriske systemet, og omfatter:

  • kontrollenhet
  • inngangssensorer
  • aktiveringsmekanismer

Kontrollenheten analyserer innkommende data, som temperaturen på oljen, gjeldende trykk, hvor girspaken og skiftegaffelen er. Basert på de analyserte dataene, sendes kommandoer til aktiveringsmekanismene.

AMT har en friksjonskløtsj. Moderne biler kan ha en girkasse med dobbelkløtsj. Sistnevnte sender rotasjonsdreiemomentet fra motoren uten avbrudd.

AMT har en friksjonskløtsj
 De mest populære automatiserte manuelle girkassene med dobbel kløtsj er: 
  • DCT M Drivelogic (BMW)
  • PDK (Porsche)
  • DSG (Volkswagen)
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz)
  • Powershift (Ford, Volvo)
  • S-Tronic (Audi)
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi)
  • TCT (Alfa Romeo)
 Det finnes to varianter av AMT, avhengig av type kløtsj og drift: 
  1. Med elektrisk drift.
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • Dualogic (Fiat);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën).

  2. Med hydraulisk drift.
    • SMG (BMW);
    • Selespeed (Alfa Romeo);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini).

Aktiveringsmekanismen til AMT med elektrisk drift, er elektriske motorer; mens de i AMT-er med hydraulisk drift er hydrauliske sylindere, som styres av elektromagnetiske ventiler. Kontrollsystemet til AMT med hydraulisk drift består av en hydraulisk kontrollenhet, som styrer driften til de hydrauliske sylindrene og opprettholder systemets trykk.

Den hydrauliske driften, sammenlignet med den elektriske, er kjent for å bruke merenergi: den bruker ekstra energi for å bevare trykket i systemet. Fordelene medhydraulisk drift fremfor elektrisk drift, er at de er hurtigere. 

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter