Hva er en AT-girkasse? Definisjon, typer, egenskaper og funksjon

Hva er en AT-girkasse? Definisjon, typer, egenskaper og funksjon

AT er automatisk girkasse. Det er et system som selv skifter gir på grunn av forskjellige parametere- den største er kjørehastigheten til bilen. En av de største fordelene med å bruke AT er at det er behagelig å håndtere bilen. Gir skiftes enkelt med en automatisk girkasse, noe som er mulig på grunn av en moment forvandler. Sistnevnte fungerer ved å sende momentet under kjøring fra motoren til den manuelle girkassen som er en av AT elementene.

 De automatiske girkassene som er mest populære er: 
  • ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph);
  • GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3);
  • Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango);
  • Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra);
  • Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser);
  • Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
  • Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y);
  • Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).

Egenskapen til AT med klassisk automatisk girkasse er at momentet under kjøring sendes fra motoren til hjulene via arbeidende væske. En av de største ulempene med overføring som dette er høyt forbruk av drivstoff.

Girkasse er planetgir
 De funksjonelle elementene til en slik girkasse er planetgir som består av: 
  • solhjul;
  • episyklus;
  • 2 eller flere planetgir;
  • bærer.

Alle planetgir roterer på akslene sine. Det skjer fordi girene er koblet til bæreren.

Å bruke 2 eller flere planet sett i ulike kombinasjoner i et AT system gjør det mulig å øke antall hastigheter. Skifting av gir utføres av en datamaskin i moderne kjøretøy. Dermed får man de beste forholdene for motoren å arbeide i, noe som gir mindre risiko for at den overlastes.

Moderne utstyrspakker med automatisk girkasse har ikke kløtsjpedal. Girspaken på en klassisk automatisk girkasse har vanligvis disse stillingene: kjøre fremover, nøytral hastighet, rygging og parkering.