Hva er Manumatic? Girkassens egenskaper & tekniske parametere

Hva er Manumatic? Girkassens egenskaper & tekniske parametere

Manumatic er en girtype med både automatisk og manuell driftsmodus. Som standard utføres girskifte med en elektronisk kontrollenhet, og kontrolleres ikke av fører. Imidlertid kan fører ved behov skifte manuelt for å eksempelvis akselerere raskt eller spare drivstoff. Manuell kontroll utføres vanligvis ved å sette girspaken i aktuelt spor, og noen ganger ved hjelp av knapper eller spaker på rattet.

Driftsprinsipp

Vanligvis er manumatic basert på tradisjonelt automatgir utstyrt med hydraulisk dreiemoment-omformer. Men det finnes også manuelle og variable girkasser.

Manuell-modus er mulig takket være en spesiell elektronisk kontrollenhets fastvare. Når fører velger gir, sendes tilhørende signal til den elektroniske kontrollenheten som så trigger valgt gir.

Populære manumatic merkenavn

NavnBilmerke
Sportronic, Q-Tronic, Q-SystemAlfa Romeo
Touch Activated Power (TAPshift)Chevrolet, Pontiac, Saturn
S Tronic Audi
SteptronicBMW, MINI, Rover, MG
AutoStickDodge, Jeep, Chrysler, Ram 
Shiftronic, HIVEC H-MaticHyundai
MultiMatic, iShift, S-maticHonda
Direct-Shift Gearbox (DSG)Volkswagen, Škoda
SportmaticKia
ComfortronicLancia
CommandShiftLand Rover
ActiveMaticMazda
TouchShift, G Tronic,Mercedes-Benz
Xtronic CVT, DualMatic M-ATxNissan
ActiveSelectOpel, Vauxhall, Holden
E-ShiftLexus
2TronicPeugeot
TiptronicPorsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot
Tiptronic SPorsche
Geartronic, I-ShiftVolvo
SportShiftSubaru, Honda
Auto-Gear ShiftSuzuki
Multimodus manuelt girToyota
SportronicAlfa Romeo, Mitsubishi
SwitchtronicAlpina
SelectShift Ford, Lincoln
Sequential SportShift Acura, Honda, Ford
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SSTMitsubishi
Multimodus manuelt girToyota
TouchtronicAston Martin
EGSPeugeot, Citroën
Sentronic Saab
ProtronicProton
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) Pontiac

Fordeler og ulemper med manumatic

Fordeler Ulemper 
Motorbremsing er muligTregere girskifte sammenlignet med manuell kasse
Høyere drivstoffeffektivitet sammenlignet med tradisjonelle automatkasserStørre girboks
Forbedret bildynamikkKomplekst design
Mulighet for sportmodusHøy kostnad
Motor beskyttes mot skade ved ukorrekt girskifte
Bedre bilhåndtering