Manumatic er en girtype med både automatisk og manuell driftsmodus. Som standard utføres girskifte med en elektronisk kontrollenhet, og kontrolleres ikke av fører. Imidlertid kan fører ved behov skifte manuelt for å eksempelvis akselerere raskt eller spare drivstoff. Manuell kontroll utføres vanligvis ved å sette girspaken i aktuelt spor, og noen ganger ved hjelp av knapper eller spaker på rattet.
Driftsprinsipp
Vanligvis er manumatic basert på tradisjonelt automatgir utstyrt med hydraulisk dreiemoment-omformer. Men det finnes også manuelle og variable girkasser.
Manuell-modus er mulig takket være en spesiell elektronisk kontrollenhets fastvare. Når fører velger gir, sendes tilhørende signal til den elektroniske kontrollenheten som så trigger valgt gir.
Navn | Bilmerke |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimodus manuelt gir | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimodus manuelt gir | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Fordeler og ulemper med manumatic
Fordeler | Ulemper |
Motorbremsing er mulig | Tregere girskifte sammenlignet med manuell kasse |
Høyere drivstoffeffektivitet sammenlignet med tradisjonelle automatkasser | Større girboks |
Forbedret bildynamikk | Komplekst design |
Mulighet for sportmodus | Høy kostnad |
Motor beskyttes mot skade ved ukorrekt girskifte | |
Bedre bilhåndtering |
Kommenter