XWD: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

XWD: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

XWD, Cross-Wheel Drive eller Haldex Generation 4 er navnene på firehjulsdriften som første gang ble lansert på Saab Turbo X modell i 2008. Den ble utviklet av det svenske selskapet Haldex Group i samarbeid med Saab Automobile AB. Dette systemet gir optimal distribusjon av dreiemomentet mellom for- og bakaksel etter kjørestil og bilens driftsegenskaper. Systemet forhindrer skrens og gir god drivstoffeffektivitet. Dette ble først brukt på Saab 9-3, Saab 9-5 og Opel Insignia frem til 2011.

Hvordan XWD fungerer

Systemet styres med en elektronisk enhet som kommuniserer med kontrollenhetene til motoren, giret, ABS og ESP. Informasjon om hjulhastighet, bremsekraft og girhastighetsraten sendes til systemets kontrollenhet og brukes til å styre kraften på take-off enheten. Den overfører motorens dreiemoment via en propellaksel til en elektronisk styrt, sklisikker differensial. Sistnevnte distribuerer dreiemomentet mellom bakhjulene.

Overføring av dreiemoment

  • Opptil 100% til hver aksel ved skrens.
  • 50% til begge aksler for å gi optimal akselerasjon, bedre  veigrep og stabilisere bilens posisjon.
  • 90% til forhjulene for effektivt drivstofforbruk ved kjøring på motorvei. 
  • Rundt 60% til forakselen ved kjøring på vått og glatt føre.
  • Opptil 85% til en av bakhjulene når maksimalt grep kreves under kjøring.

Ulemper med XWD

  • Forseglinger slites fort.
  • Girvæsken foringes fort.
  • Systemet krever jevnlig service.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter