Hva er CiTD? Egenskaper for motorytelse

Hva er CiTD? Egenskaper for motorytelse

CiTD er turbodieselmotorer med felleskinne drivstoffinnsprøytning til Mazda. De kalles også CD, MZR-CDeller MZ-CD, og kom på markedet i 2002. Disse motorene ble mye brukt frem til 2014, og ble gradvis erstattet av Skyactiv-D motorer. De fleste CiTD motorer er egne utviklinger fra Mazda Motor. Noen av dem er imidlertid modifiserte motorer fra Groupe PSA.

Egenskaper på CiTD motorer

Motorene har fire sylindere og 8 eller 16 ventiler. Motorblokken er laget av støpejern eller aluminium. Sylinderhodet er alltid laget av aluminium. Avhengig av utgave, kan motorene være utstyrt med turbo fra IHI, MHI eller BorgWarner, og systemet for drivstoffinnsprøytning fra Siemens eller Denso. Rotasjon mellom elementer i  ventiltiming mekanismen overføres med belte eller kjede.

Populære CiTD motorer

Kode Motorkapasitet, l Antall ventiler Maks. ytelse, hk Maks. dreiemoment, N⋅m Produksjonsstart Mazda modeller utstyrt med denne type motor
RF5C 2.0 16 120–135 310 2002 MPV LW; 6 GG
RF7J 2.0 16 110–145 310–360 2005 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH
R2AA 2.2 16 150‒185 360‒400 2008 3 BL; CX-7 ER; 6 GH
Y404 1.4 8 68 160 2003 2 DY; 2 DE
Y406/ Y646 1.6 16 90 205–215 2004 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW
Y601, Y642 1.6 16 109 240
Y661 1.6 8 95 205
Y650, Y655, Y6Y1 1.6 8 115 270

Vanlige feilfunksjoner på CiTD motorer

Feilfunksjoner Motorer
Skivene under drivstoffinjektorene blir ofte utbrent.RF7J; R2AA; RF5C.
Ventilene på vakumlinjene har kort levetid.RF5C.
Luftflyt-sensoren går ofte i stykker.RF5C; RF7J.
Ventilen på høytrykks drivstoffpumpe slutter noen ganger å fungere.RF5C; R2AA; Y404; RF7J.
Intercoolerens flenser kan sprekke.RF7J.
Timingkjedet blir fort strukket.R2AA.
Veivakselens dempertrinse kan ødelegges etter kort kjørestrekning.Y404.
Kamakselen kan fort bli slitt.Y406; Y642; Y646; Y601.
Turboen går ofte i stykker.Y406; Y642; Y646; Y601.
Kjedekoblingen på kamakselen kan bli strukket.Y406; Y642; Y646; Y601.
[Total: 0   Average: 0/5]