XDi: SsangYong dieselmotorer med felles trykkrør for innsprøytningsdysene, common-rail

XDi: SsangYong dieselmotorer med felles trykkrør for innsprøytningsdysene, common-rail

XDi er en serie med turbodiesel motorer med felleskinne drivstoffinnsprøytning på SsangYong biler. De kom på markedet i 2004, og har 4 eller 5 sylindere på rekke. Stort sett er de lisensierte kopier av Mercedes-Benz motorer, men noen er egne utviklinger fra SsangYong Motor.

Populære XDi motorer

Kode Motorkapasitet, l Antall sylindere Antall ventiler Maks. ytelse, hk Maks. dreiemoment, Nm Produksjonsstart Modeller utstyrt med denne type motor
D27DT  2.7 5 20 161–176 340–357 2004 Rexton/Rexton II; Kyron; Rodius I og II.
D20DT 2.0 4 16 141–142 310–360 2006 Actyon I and II; Actyon Sports I og II; Kyron.
D22DTR 2.2 4 16 178 400 2015 Rodius II; Korando III.
D20DTF 2.0 4 16 149–175 360 2010 Actyon II; Korando III.
D20DTR 2.0 4 16 148–155 360 2012 Korando Turismo; Rexton I og II; Stavic.

Vanlige feilfunksjoner på XDi motorer

FeilfunksjonerMotorer
Høytrykks drivstoffpumpe blir ubrukelig ved bruk av lavkvalitets drivstoff.D27DT.
Drivstoffinjektorene setter seg fast.D27DT.  
EGR-ventilene danner karbonansamlinger ganske raskt.D27DT.
Trykk kontrollventilene og eksosresirkuleringen svikter fort.D20DT.
Timingkjedets hydrauliske strammere går ofte i stykker.D20DT.