XDi er en serie med turbodiesel motorer med felleskinne drivstoffinnsprøytning på SsangYong biler. De kom på markedet i 2004, og har 4 eller 5 sylindere på rekke. Stort sett er de lisensierte kopier av Mercedes-Benz motorer, men noen er egne utviklinger fra SsangYong Motor.
Populære XDi motorer
Kode |
Motorkapasitet, l |
Antall sylindere |
Antall ventiler |
Maks. ytelse, hk |
Maks. dreiemoment, N⋅m |
Produksjonsstart |
Modeller utstyrt med denne type motor |
D27DT |
2.7 |
5 |
20 |
161–176 |
340–357 |
2004 |
Rexton/Rexton II; Kyron; Rodius I og II. |
D20DT |
2.0 |
4 |
16 |
141–142 |
310–360 |
2006 |
Actyon I and II; Actyon Sports I og II; Kyron. |
D22DTR |
2.2 |
4 |
16 |
178 |
400 |
2015 |
Rodius II; Korando III. |
D20DTF |
2.0 |
4 |
16 |
149–175 |
360 |
2010 |
Actyon II; Korando III. |
D20DTR |
2.0 |
4 |
16 |
148–155 |
360 |
2012 |
Korando Turismo; Rexton I og II; Stavic. |
Vanlige feilfunksjoner på XDi motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Høytrykks drivstoffpumpe blir ubrukelig ved bruk av lavkvalitets drivstoff. | D27DT. |
Drivstoffinjektorene setter seg fast. | D27DT. |
EGR-ventilene danner karbonansamlinger ganske raskt. | D27DT. |
Trykk kontrollventilene og eksosresirkuleringen svikter fort. | D20DT. |
Timingkjedets hydrauliske strammere går ofte i stykker. | D20DT. |
Den
En glad mekaniker med mye erfaring fra AUTODOCs videoleksjoner;
Blir aldri sett uten brillene sine;
Kjører en BMW X5 E53;
Drømmer om å få en Gold Play Button for å ha fått 1 000 000 abonnenter på YouTube.
Kommenter