Quattro er et permanent firehjulstrekk-system på Audi-modeller med tverrgående motorlayout. Det kom på markedet i 1980. I dag er dette standard eller ekstrautstyr på de fleste Audi-modeller. Quattro gir bedre dynamikk og off-road egenskaper ved terrengkjøring.
Hvordan Quattro fungerer
Nøkkelkomponentene til systemet er:
- En girkasse: den justerer motorens dreiemoment etter valgt kjøremodus, og overfører dreiemomentet til andre deler av girkassen.
- En fordelingskasse med midtdifferensial: den fordeler motorens dreiemoment mellom for- og bakaksel.
- Kjøregir: de øker dreiemomentet som overføres til hjulene.
- Tverraksel differensialer: de overfører dreiemomentet mellom venstre og høyre hjul.
- En drivaksel: det kobler fordelingskassen og bakhjulsdrivet sammen.
- Fremre drivaksel: det overfører dreiemomentet fra fordelingskassen til forakselen.
De fleste Audi-modeller bruker en Torsen eller kronegir selvlåsende differensial som midtdifferensial. Under normale kjøreforhold distribueres motorens dreiemoment mellom for- og bakaksel med en radius på 40:60. Om et hjul begynner å skli, vil det meste av dreiemomentet overføres til akselen med best trekkraft. Dreiemomentradiusen mellom for- og bakaksel kan for eksempel være 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, or 75:25.
Quattro egenskaper
System generasjon | Differensialtype | Produksjonsår | Audi- modeller utstyrt med dette systemet | ||
Mellomaksel | Bakaksel | Front axle | |||
I | Åpen med mekanisk lås | Åpen med mekanisk lås | Åpen uten lås | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II |
Symmetrisk, selvlåsende Torsen Т-1 |
1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III |
Symmetrisk, selvlåsende Torsen Т-1 |
1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Åpen med elektronisk lås | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Asymmetrisk, selvlåsende Torsen Т-3 | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI |
Asymmetrisk, selvlåsende, kronegir |
2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Typiske Quattro feilfunksjoner
- Differensialgir slites raskt.
- Universal-ledd kryss kan skades under tøffe kjøreforhold.
- Feil i ABS-sensor gjør at den elektroniske differensiallåsen svikter.
Kommenter