Quattro: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

Quattro: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

Quattro er et permanent firehjulstrekk-system på Audi-modeller med tverrgående motorlayout. Det kom på markedet i 1980. I dag er dette standard eller ekstrautstyr på de fleste Audi-modeller. Quattro gir bedre dynamikk og off-road egenskaper ved terrengkjøring.

Hvordan Quattro fungerer

Nøkkelkomponentene til systemet er:

  • En girkasse: den justerer motorens dreiemoment etter valgt kjøremodus, og overfører dreiemomentet til andre deler av girkassen.
  • En fordelingskasse med midtdifferensial: den fordeler motorens dreiemoment mellom for- og bakaksel.
  • Kjøregir: de øker dreiemomentet som overføres til hjulene.
  • Tverraksel differensialer: de overfører dreiemomentet mellom venstre og høyre hjul.
  • En drivaksel: det kobler fordelingskassen og bakhjulsdrivet sammen.
  • Fremre drivaksel: det overfører dreiemomentet fra fordelingskassen til forakselen.

De fleste Audi-modeller bruker en Torsen eller kronegir selvlåsende differensial som midtdifferensial. Under normale kjøreforhold distribueres motorens dreiemoment mellom for- og bakaksel med en radius på 40:60. Om et hjul begynner å skli, vil det meste av dreiemomentet overføres til akselen med best trekkraft. Dreiemomentradiusen  mellom for- og bakaksel kan for eksempel være 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, or 75:25.

Quattro egenskaper

System generasjon Differensialtype Produksjonsår Audi- modeller utstyrt med dette systemet
Mellomaksel Bakaksel Front axle
I Åpen med mekanisk lås Åpen med mekanisk lås Åpen uten lås 1981 Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85
II

Symmetrisk, selvlåsende Torsen Т-1

1988 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5
III

Symmetrisk, selvlåsende Torsen Т-1

1988 V8 441, 442, 4C2, 4C8
IV Åpen med elektronisk lås 1995 A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8
V Asymmetrisk, selvlåsende Torsen Т-3 2006 RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH
VI

Asymmetrisk, selvlåsende, kronegir

2010 RS5 8T; A7 4A, 4G

Typiske Quattro feilfunksjoner

  • Differensialgir slites raskt.
  • Universal-ledd kryss kan skades under tøffe kjøreforhold.
  • Feil i ABS-sensor gjør at den elektroniske differensiallåsen svikter.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter