Lufttrykk – hva kan dette utgjøre for bilen

Lufttrykk – hva kan dette utgjøre for bilen

Er det ikke punktert, er det greit! Eller? Nei, det er nok ikke så enkelt. Dekk ser mer eller mindre like ut ved et overfladisk blikk, men hva slags dekk du skal velge til bilen din er avhengig av en rekke faktorer. Hvilke dekk bilprodusenten anbefaler er basert på bilens størrelse, vekt, ønskede kjøreegenskaper med mer. Elektriske biler skal ha andre dekk enn de med forbrenningsmotor, siden elbiler kan være veldig mye tyngre på grunn av det store batteriet.  

Vinterdekk og sommerdekk er selvsagt forskjellige, siden de skal takle ulike forhold. Det er dypere spor i vinterdekk, som er laget for å få godt veigrep på snø og is. Sommerdekk er laget av materialer som fungerer godt i høyere temperaturer, men som blir stive og lite fleksible i kulda. Riktig lufttrykk avhenger også av sesong og type bil. Det kan være direkte farlig med feil trykk i dekkene. Nye dekk er ikke rimelig, så det er lurt å følge med på dem du har og utbedre problemer med en gang det skjer noe. 

Følger av for mye lufttrykk i dekk

Det kan være fort gjort å fylle for mye luft i dekkene, kanskje har man tallene for vinterdekk i hodet selv om sommerdekkene er kommet på, kanskje er det ikke lenge til bilen skal lastes ekstra tungt. Det er knyttet risiko og problemer til å ha altfor høyt trykk i dekkene, så det er best å unngå. Det farligste er at risikoen for å punktere stiger, noe som kan være uheldig for trafikksikkerheten og i verste tilfelle føre til en ulykke. Noen av sikkerhetssystemene i bilen, som ABS-systemet, er laget for å fungere med dekk som har korrekt trykk. Overfylte dekk endrer også form, de blir presset ut i midten av slitebanen. Dette fører til at veigrepet blir mye smalere, og dermed dårligere, og til at dette området kan bli raskt slitt. 

For mye luft i dekkene er også rett og slett mindre bekvemt. Alle i bilen vil merke hver minste hump og dump i veibanen.     

Følger av for lavt lufttrykk i dekk

Det er nok veldig mye vanligere med for lite enn for mye luft i dekkene. Mange er ikke klar over at lufttrykket bør sjekkes en gang i måneden på biler som ikke har dekktrykkovervåking, og at dekkene kan se like fine ut selv om trykket er blitt altfor lavt. For lavt trykk fører også med seg en rekke problemer. 

Dekk med lite luft får større berøringsflate med veien, så de slites raskere og ujevnt. Endringen fører til at bilens styrbarhet, stabilitet, bremselengde og veigrep blir negativt påvirket. Bremselengden kan øke med flere meter. Dette er ikke bra for trafikksikkerheten, og risikoen for vannplaning øker. Siden rullemotstanden øker, vil også drivstofforbruket øke fordi motoren bruker mer kraft på å få hjulene til å gå rundt. Spesielt for elektriske biler kan ekstra energiforbruk være uønsket.  

Bredere dekk enn de bilen kommer med fra fabrikken, kan se pent ut, men da må man passe spesielt godt på lufttrykket. Rullemotstanden vil nemlig øke når bilen har bredere dekk. 

Dekktrykkvarsel

Dekktrykkvarsel

I moderne bilen kan man oppdage en ny varsellampe, som varsler om at dekktrykket ikke er høyt nok eller om en punktering. Dette er det såkalte Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), som har vært et krav i biler siden 2014. 

Noen ganger kan denne lampen begynne å lyse etter et dekkskift, siden luften i de lagrede dekkene er blitt komprimert i løpet av noen måneder på lager. Det er imidlertid viktig å stoppe bilen og sjekke dekkene hvis den begynner å lyse, slik at en punktering kan utelukkes. Selv om du ikke har punktert, er det best å sjekke lufttrykket på nærmeste bensinstasjon. Du finner informasjon om hvordan du kan få lampen til å slukke i håndboken til bilen din, hvis den skulle fortsette å lyse selv som dekktrykket er korrekt.  

Hvor finner du opplysninger om riktig lufttrykk i dekkene?

Denne informasjonen finner du i håndboken til bilen, det kan også være oppført på dørstolpen fremme, tanklokket eller andre steder. Informasjonen på selve dekkene tar jo ikke hensyn til hvilken bil de sitter på, så dette er det maksimalt tillatte trykket i dekkene. Rett trykk for disse dekkene på din bil kan være noe annet. Dekktrykktabeller viser to forskjellige sett med trykk. Det ene for normal last i bilen, og det andre for tung last. Tung last vil si at det skal være for eksempel flere enn tre voksne i bilen eller bagasje til en lengre reise. Fordekkene og bakdekkene skal ha forskjellig trykk, du vil også se dette i tabellen.

Måle dekktrykk  

Måle dekktrykk

Når du vet hvilket lufttrykk det skal være i dekkene, kan du sjekke det faktiske trykket. Det gjør du med en dekktrykkmåler. Hos Autodoc kan du kjøpe enkle målere som bare viser det gjeldende trykket, eller mer avanserte produkter som både måler trykket og fyller på luft.  

Trykket skal måles når dekkene er kalde, siden luften blir påvirket av temperatur.  

Du kan selvsagt også få et verksted til å sjekke trykket, men det er noe som det er ganske enkelt å gjøre selv med rett utstyr. Når du først er i gang, kan det være greit å sjekke spordybden også. Og husk reservedekket, hvis bilen din er utstyrt med et, det er ikke mye nytte i det hvis det er tomt for luft.  

Dekkgass

I tillegg til luft, er det også mulig å fylle gass i dekkene. Nærmere bestemt nitrogen. Dette tilbys noen steder nå, tanken er at gassen ikke lekker ut så raskt som luft, slik at trykket ikke må sjekkes så ofte. Dette gjelder imidlertid ikke hvis dekket er skadet, noe man må måle dekktrykket for å merke, så det gjør ikke noen forskjell. 

Gassen kan redusere risikoen for brann, men det er en løsning som bare trengs i dekk som utsettes for veldig høyt trykk, som flydekk.

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter