Direkte-skift girkasse (DSG): egenskaper, fordeler & ulemper

Direkte-skift girkasse (DSG): egenskaper, fordeler & ulemper

Direkte-skift girkasse (DSG) er en elektronisk styrt dobbel-clutch, flerakslet automatisk girkasse. Den er montert på mange biler produsert av Volkswagen Gruppen. Biler av merker som SEAT, Škoda, Volkswagen og Bugatti er utstyrt med det.

Denne girkassen debuterte i 2003 på Volkswagen Golf Mk4 R32. Dette var verdens første automatiserte girkasse montert på en masseproduksjonsbil. Den tilbyr automatiske og manuelle girskifte-moduser.

Frem til i dag har flere generasjoner av disse girkassene blitt produsert. Mange av dem ble utviklet i samarbeid med andre produsenter, inkludert BorgWarner og LuK.

Hvordan DSG fungerer

Hovedfordelen med denne type girkasse er kontinuerlig overføring av det roterende dreiemomentet, som oppnås ved bruk av to clutcher og to giraksler. Et gir er tilkoblet mens det andre er klart for tilkobling. Giret velges ved hjelp av en elektronisk kontrollenhet basert på signalene fra ulike sensorer. Tilkobling av et gir utføres ved hjelp av kontroll, elektromagnetiske og trykkregulerende ventiler. For å bytte til manuell modus, må du føre girspaken mot høyre. For å gire opp eller ned, føres girspaken til “+” eller “-”. Skovlskiftere tilbys på mange utgaver for manuelt gir.

Populære DSG-utgaver

UtgaveKodeAntall girMaks dreiemoment på motor, NmMaks motorkapasitet, LClutch typeProduksjonsstartAktuelle modeller
DSG-6DQ250 (02E)63503,2dry2003Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran
DSG-7DQ200 (0AM)72502,0dry2007Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7
DSG-7DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)76002,5oil2008Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8;Volkswagen Jetta 6
DSG-7DQ380 (0DE)74202,0oil2015Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan
DSG-7DQ381 (0GC)7420–4302,0oil2017Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon
DSG-7DL382 (0CK/0CL)75003,0oil2015Volkswagen Phideon

Vanlige feilfunksjoner på DSG girkasser

FeilfunksjonerGirkasser
Rykking og vibrering oppstår ofte under drift.DQ250 (02E)
Solenoidene kan bli tette av clutch-væsker om oljen ikke byttes i tide.DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
Clutch-settet blir fort utslitt.DQ200 (0AM)
Den elektroniske kontrollenheten ryker.DQ200 (0AM)
Mekatronikk-enhetens hette kan sprekke på grunn av høyt oljetrykk.DQ200 (0AM)
Gaffelen til sjette gir har en tendens til å svikte.DQ200 (0AM)
Giret kan overopphetes grunnet fortetning i varmeveksleren.DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
Feilfunksjon på mekatronikk-enheten.DL382 (0CK, 0CL)
Girolje mister raskt sine driftsegenskaper. Dette fører til at clutch-lagrene slites.DL382 (0CK, 0CL)