Direkte-skift girkasse (DSG) er en elektronisk styrt dobbel-clutch, flerakslet automatisk girkasse. Den er montert på mange biler produsert av Volkswagen Gruppen. Biler av merker som SEAT, Škoda, Volkswagen og Bugatti er utstyrt med det.
Denne girkassen debuterte i 2003 på Volkswagen Golf Mk4 R32. Dette var verdens første automatiserte girkasse montert på en masseproduksjonsbil. Den tilbyr automatiske og manuelle girskifte-moduser.
Frem til i dag har flere generasjoner av disse girkassene blitt produsert. Mange av dem ble utviklet i samarbeid med andre produsenter, inkludert BorgWarner og LuK.
Hvordan DSG fungerer
Hovedfordelen med denne type girkasse er kontinuerlig overføring av det roterende dreiemomentet, som oppnås ved bruk av to clutcher og to giraksler. Et gir er tilkoblet mens det andre er klart for tilkobling. Giret velges ved hjelp av en elektronisk kontrollenhet basert på signalene fra ulike sensorer. Tilkobling av et gir utføres ved hjelp av kontroll, elektromagnetiske og trykkregulerende ventiler. For å bytte til manuell modus, må du føre girspaken mot høyre. For å gire opp eller ned, føres girspaken til “+” eller “-”. Skovlskiftere tilbys på mange utgaver for manuelt gir.
Populære DSG-utgaver
Utgave | Kode | Antall gir | Maks dreiemoment på motor, Nm | Maks motorkapasitet, L | Clutch type | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
DSG-6 | DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3,2 | dry | 2003 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran |
DSG-7 | DQ200 (0AM) | 7 | 250 | 2,0 | dry | 2007 | Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7 |
DSG-7 | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2,5 | oil | 2008 | Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8;Volkswagen Jetta 6 |
DSG-7 | DQ380 (0DE) | 7 | 420 | 2,0 | oil | 2015 | Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan |
DSG-7 | DQ381 (0GC) | 7 | 420–430 | 2,0 | oil | 2017 | Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon |
DSG-7 | DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3,0 | oil | 2015 | Volkswagen Phideon |
Vanlige feilfunksjoner på DSG girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Rykking og vibrering oppstår ofte under drift. | DQ250 (02E) |
Solenoidene kan bli tette av clutch-væsker om oljen ikke byttes i tide. | DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Clutch-settet blir fort utslitt. | DQ200 (0AM) |
Den elektroniske kontrollenheten ryker. | DQ200 (0AM) |
Mekatronikk-enhetens hette kan sprekke på grunn av høyt oljetrykk. | DQ200 (0AM) |
Gaffelen til sjette gir har en tendens til å svikte. | DQ200 (0AM) |
Giret kan overopphetes grunnet fortetning i varmeveksleren. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Feilfunksjon på mekatronikk-enheten. | DL382 (0CK, 0CL) |
Girolje mister raskt sine driftsegenskaper. Dette fører til at clutch-lagrene slites. | DL382 (0CK, 0CL) |
Kommenter