Geartronic er en manumatisk girkasse med en hydraulisk dreiemoment-konverter og manuell modus, som brukes på Volvo personbiler og varebiler. Den ble lansert på 1990-tallet, og er nå tilgjengelig på nesten alle biler av dette merket. Manuell-modus tillater føreren å ta styringen på bilen ved behov; for eksempel for å forbedre off-road egenskapene eller dynamikken i visse kjøresituasjoner.
Hvordan Geartronic fungerer
Som standard fungerer Geartronic som en automatisk girkasse, som uavhengig kalkulerer og bytter girradius. For å bytte til manuell, må føreren føre girspaken til “+S-” og så til “+” eller “-”, avhengig av giret de vil skifte til. Mange av dagens Volvo-modeller har også skovlskiftere for manuell styring av giret. Etter å ha skiftet til manuell, vil fargen på dashbord-lampen “+S−” endres til oransje, og et tall oppstår for å vise hvilket gir som er tilkoblet.
Populære Geartronic utgaver
Girkasse kode | Produsent | Antall gir | Maks motorkapasitet, L | Maks dreiemoment på motoren, Nm | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
AWTF-80 SC | Aisin | 6 | 2,5 | 450 | 2001 | Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 3,5 | 320 | 2000 | Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I |
4T65-E | General Motors | 4 | 3,8–5,3 | 380–440 | 1996 | Volvo XC90; Volvo S80 |
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) | Aisin | 8 | 3,5–4,5 | 350–480 | 2013 | Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I |
TF-80SD | Aisin | 6 | 3,0 | 450 | 2010 | Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I |
Vanlige feilfunksjoner på Geartronic
Feilfunksjoner | Girkasser |
Solenoidene på dreiemoment omformeren blir tett om giroljen ikke byttes i tide. | AW55-50SN, TG-81SC. |
Mekaniske elementer på giret begynner å slites om nivået på giroljen er lavt. | AW55-50SN. |
Planetgir-spaker går ofte i stykker. | AW55-50SN. |
Dreiemoment omformerens låsekobling blir slitt. | TG-81SC. |
Krave eller forsegling på venstre drivaksel begynner å lekke. | TG-81SC. |
Lagrene har en tendens til å feile. | GM 4Т65Е. |
Kommenter