Hva er e-HDi, HDi, BlueHDi? Egenskaper for motorytelse

Hva er e-HDi, HDi, BlueHDi? Egenskaper for motorytelse

e-HDi, HDi, BlueHDi er dieselmotorer med turbo og felleskinne drivstoffinnsprøytning (Common Rail) montert på Citroën og Peugeot. De har vært i produksjon siden 1998. I dag finnes 4 generasjoner av disse motorene, som etterkommer henholdsvis standardene Euro III, Euro IV, Euro V og Euro VI. Noen av disse modellene ble utviklet i samarbeid med Ford Motor. De brukes på Ford, Jaguar, Land Rover og Suzuki under ulike indekser. Kraftigere versjoner av motorene er vanligvis utstyrt med variabel-geometri turbo eller tvillingturbo. Felleskinne drivstoffinnsprøytning fra Bosch, Delphi, Siemens og Continental brukes på flere bilmodeller som systemer for drivstoffinnsprøytning.

BlueHDi versjoner skiller seg ut fra HDi med etterbehandlingssystemer for eksos. e-HDi versjoner har “Start-Stop” og regenerativt bremseanlegg.

Populære e-HDi, HDi og BlueHDi motorer

Motormodell Motor indeks Antall og posisjon på sylinderne Antall ventiler Kapasitet, l Ytelse, hk Maksimalt dreiemoment, Nm Produksjonsår start Aktuelle modeller
HDi DV4TD 4, in-line 8 1.4 68 150–160 2001–2015 Peugeot 107; Citroën Nemo; Peugeot 206; Peugeot 1007; Citroën C1; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C2; Peugeot 207; Citroën DS3; Peugeot 2008; Peugeot Bipper
DV4TED4 4, in-line 16 1.4 92 200 2002–2005 Citroën C3
DV6TED4 (9HZ, 9HY) 4, in-line 16 1.6 109 240 2002 Peugeot 206; Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 307; Citroën C3; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 308; Peugeot 3008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Peugeot 407
DV6ATED4 (9HV, 9HX) 4, in-line 16 1.6 90 205–215 2003–2010 Peugeot 207; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën Xsara Picasso; Peugeot Partner; Citroën Berlingo
DV6BTED4 4, in-line 16 1.6 75 175– 185 2005–2015 Peugeot Partner; Citroën Berlingo
DV6CTED (DV6C, DV6CM) 4, in-line 8 1.6 110‒115 270 2009–2017 Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 308; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 3008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 408; Citroën DS4; Peugeot 4008; Peugeot 508; Citroën DS3; Citroën C4 Aircross; Citroën DS5
DV6DTED (DV6D 4, in-line 8 1.6 90–92 230 2009–2016 Peugeot 207; Citroën C4 Picasso; Peugeot 2008; Citroën C-Elysee; Peugeot Partner; Citroën C3; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 301; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën C4 Cactus; Citroën Berlingo
DV6ETED (DV6E) 4, in-line 8 1.6 75 220 2009–2015 Citroën Berlingo; Peugeot Partner
DW10TD (RHY, RHX) 4, in-line 8 2.0 85–95 160–220 1999–2006 Peugeot 206; Citroën C5; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 306; Citroën Xsara; Peugeot Partner; Citroën Xantia; Peugeot 307; Peugeot 406
DW10ATED (RHZ) 4, in-line 8 2.0 105–110 245‒255 1998‒2004 Peugeot 307; Citroën Xsara; Peugeot 406; Citroën Xantia; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 806; Citroën Evasion
DW10ATED4 4, in-line 8 2.0 107‒109 270 2000–2006 Peugeot 806; Peugeot 807; Citroën Evasion; Citroën C8
DW10BTED4 (RHJ, RHR) 4, in-line 16 2.0 135–140 320–340 2004–2015 Peugeot 3008; Peugeot 307; Citroën C5; Peugeot 807; Citroën DS4; Peugeot 308; Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 5008 Citroën C4 Picasso; Peugeot 508; Peugeot 607; Citroën C4
DW10CTED (DW10C) 4, in-line 16 2.0 163 240 2009–2015 Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot RCZ; Citroën C5; Peugeot 407; Citroën DS5; Peugeot 508; Citroën DS4; Peugeot 807; Peugeot 3008; Citroën C8; Peugeot 5008
DW10DTED4 (DW10D) 4, in-line 16 2.0 150 320–340 2009–2015 Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën C4
DW12TED4 (4HX, 4HW) 4, in-line 16 2.2 128–133 314 2000–2006 Peugeot 406; Citroën C8; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 807
DW12UTED (4HV, 4HU) 4, in-line 8 2.2 100–120 250– 320 2002–2011 Peugeot Boxer; Citroën Jumper
DW12BTED4 (DW12B, 4HT) 4, in-line 8 2.2 170 370 2006–2010 Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 807; Citroën C5; Peugeot 607; Citroën C6
DW12MTED4 (4HN) 4, in-line 16 2.2 156–160 380 2006–2010 Peugeot 4007; Citroën C-Crosser
DW12CTED4 4, in-line 16 2.2 204 450 2010–2015 Peugeot 508; Citroën C5
DT17TED4 (UHZ) V6 24 2.7 204 440 2004–2010 Peugeot 407; Citroën C6; Peugeot 607; Citroën C5
DT20C V6 24 3.0 241 450 2009–2013 Citroën C6; Peugeot 407; Citroën C5
BlueHDi DV5TED4 4, in-line 16 1.5 75-130 230–300 2017 Peugeot 308; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Peugeot 508; Citroën Spacetourer; Peugeot 3008; Peugeot Rifter; DS 7 Crossback
DV5RC 4, in-line 16 1.5 130 300 2017 till present Peugeot 308; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën Berlingo; Peugeot 508; DS 7 Crossback; Peugeot Rifter
DV6FCTED (DV6FC) 4, in-line 8 1.6 120 300 2014 till present Citroën C3 Aircross; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 3008; Citroën C4; Peugeot 5008; DS 3; Peugeot Partner; Citroën C4 Picasso; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; DS 4; Citroën Berlingo; DS 5; Peugeot Traveller
DV6DTED 4, in-line 8 1.6 100 250 2015 till present Peugeot 208; Citroën C4 Cactus; Peugeot Traveller; Citroën C3 Picasso; Peugeot 3008; Citroën C3; Peugeot 2008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 301; Citroën C3 Aircross; Elysee; Citroën Berlingo; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; Citroën C4; Citroën C-Peugeot Partner; Peugeot 5008
DW10FCTED4 (DW10FC) 4, in-line 16 2.0 175– 180 400 2014 till present Peugeot 308; Peugeot 3008; DS 4; Citroën Spacetourer; Peugeot 508; Peugeot 5008; DS 7; Citroën C5; Peugeot Traveler; DS 5
DW10FDTED4 (DW10FD) 4, in-line 16 2.0 150 370 2013 till present Peugeot 308; Citroën C4 Grand Picasso; Peugeot 508; Citroën C4; Peugeot 3008; Peugeot 5008; DS 4; Citroën C4 Picasso; Citroën C5.
e-HDi DV6FETED (DV6FE) 4, in-line 8 1.6 75 230 2015 till present Peugeot 208; Peugeot 2008; Citroën C3; Citroën Berlingo; Peugeot Partner

Vanlige feilfunksjoner på e-HDi, HDi og BlueHDi motorer

FeilfunksjonerMotorer
Drivstoff reservepumpe er utsatt for luftlåser, og har relativt kort levetid.DV4TD, DW10ATED, DW10ATED4.
Veivaksel trinse ødelegges ganske fort.DV4TD, DW10TD, DW10ATED, DW10ATED4, DW10ATED4.
Ofte feilfunksjoner i intercooler.DV4TED4.
Turbinfilteret blir fort tett. Derfor er turbinen følsom for tilsmussing. Uregelmessig oljeskift kan føre til ødeleggelse av enheten.DV6TED4, DV6BTED4.
Grunnet lekkasje i luftdyser, vil inntakssystemet tilsmusses av olje.DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4.
Ødeleggelse av brannsikre skiver under injektorene, som fører til dannelse av slagg på brønner.DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4, DV6DTED, DV6ETED.
Oljelekkasjer oppstår ofte i motoren.DV6DTED, DV6ETED.
Diferensial trykksensor svikter ofte.DV6DTED.
Drivstoff reservepumpe har kort levetid.DW10TD.
Veivaksel-kjede er utsatt for strekking.DW10BTED4, DW10DTED4, DT17TED4.
Slitt ledningsnett i motorrommet fører til feilfunksjon på motoren.DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4.
Den hydrauliske ventiljusteringen går ofte i stykker og begynner å banke. Problemet kan forverres ved bruk av lavkvalitets olje.DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4.
Variabel-geometri turbin kan sette seg fast på grunn av bruk av lavkvalitets olje eller ved oljevakumlekkasje.DW12TED4, DW12BTED4.
Turbin feilfunksjoner.DW12CTED4, DW12BTED4.
Termostaten sprekker og fører til overoppheting av motoren.DT17TED4.
Forskyvelse på veivaksel-lagrene som følge av oljetørke.DT17TED4.
[Total: 0   Average: 0/5]