CRDi motorer: hva det står for og ytelsesverdier

CRDi motorer: hva det står for og ytelsesverdier

CRDi er dieselmotorer montert på Hyundai og KIA, der felleskinne drivstoffinnsprøytning (Common Rail) brukes som drivstofforsyning. De er utstyrt med MHI eller Garrett turbo. Variabel-geometri turbin laget av BorgWarner monteres på noen utgaver. Disse motorene har belte eller kjededrift med timing-mekanisme. Som regel produseres drivstofforsyningen av Delphi eller Bosch. Avhengig av utgaven kan drivstoffinjektorene være elektromagnetiske eller piezoelektriske.

Populære CRDi-motorer

Motor indeks Antall og stilling på sylinderne Antall ventiler Kapasitet, l Ytelse, hk Dreiemoment, Nm Produksjonsstart år Aktuelle modeller
D4CB 4, in-line 16 2,5 116‒177 314‒441  2001 Hyundai H-1 A1; Hyundai H-1 TQ; Kia Sorento BL
D3EA 3, in-line 12 1,5 80‒105 182‒235 2001 Hyundai Accent LC; Hyundai Matrix FC; Hyundai Getz TB
D4EA 4, in-line 16 2,0 112‒151 245‒350 2000 Hyundai Sonata NF; Hyundai Tucson JM; Kia Sportage JE; Hyundai Santa Fe SM; Kia Carens UN; Hyundai Trajet; Kia Magentis MG; Hyundai Santa Fe CM; Kia Cerato LD; Hyundai Elantra XD
D4EB 4, in-line 16 2,2 139‒155 343‒353 2002 Hyundai Grandeur TG; Hyundai Sonata EF; Hyundai Santa Fe SM; Hyundai Sonata NF; Hyundai Santa Fe CM
D4HA 4, in-line 16 2,0 136‒185 320‒400 2009 Kia Sportage 4; Hyundai Tucson; Hyundai ix35 3; Kia Sportage 3; Hyundai ix35 2
D6EA V6 24 3,0 239‒250 450‒540 2006 Hyundai ix55; Kia Mohave
D3FA 3, in-line 12 1,1 75 153 2005 Kia Picanto; Hyundai i10 1; Hyundai i10 2; Hyundai i20 1; Kia Rio 3; Hyundai i20 2
D4FC 4, in-line 16 1,4 75‒90 220 2008 Hyundai i20 1; Kia Ceed 2; Hyundai i20 2; Kia Rio 4; Hyundai i30 1; Hyundai Accent RB; Hyundai Creta 1; Kia Rio 3; Hyundai ix20 1; Kia Venga 1
D4FB 4, in-line 16 1,6 90‒136 235‒280 2005 Hyundai Elantra 4; Kia Soul 1; Hyundai Accent RB; Kia Cerato 1; Hyundai i30 1; Hyundai i30 2; Kia Stonic 1; Hyundai i30 3; Hyundai ix20 1; Kia Ceed 1; Kia Venga 1
D4FD 4, in-line 16 1,7 114‒141 260‒340 2010 Kia Optima 3; Hyundai ix35 2; Hyundai i40 1; Kia Sportage 4; Kia Sportage 3; Hyundai Tucson 3; Kia Carens 3

Vanlige feilfunksjoner på CRDi-motorer

FeilfunksjonerMotorer
Svikt i skiver under injektorene, som fører til dannelse av slagg på motoren.D4CB, D3EA, D4EA, D4EB.
Rør til oljepumpe tettes for tidlig, som kan settes i sammenheng med forskyvelse av lagre.D4CB, D3EA, D4EA, D4EB.
Injektorer og høytrykks drivstoffpumpe har kort levetid.D3EA, D6EA.
Et sylinderhode kan sprekke i biler med stor kjørelengde.D4EA, D4EB. 
På grunn av feilfunksjon på EGR-ventil og ECU-feil, vil motoren stå fast ved et visst turtall.D4EA, D4EB.
Drivstoffinjektorene er utsatt for tilsmussing, som fører til feiltenning i motoren.D4HA, D3FA, D4FB.
Oljeforbruket øker under dynamisk kjøring.D4HA.
Eksos i kjøleanlegget fører til overoppheting av motoren.D6EA, D4FD.
Jevnlig kjøring med nesten tom tank gir luftlåser i drivstoffanlegget.D6EA.
Over tid begynner oljen å lekke fra under ventildekselet.D3FA, D4FC, D4FD.
[Total: 0   Average: 0/5]