CRDi er dieselmotorer montert på Hyundai og KIA, der felleskinne drivstoffinnsprøytning (Common Rail) brukes som drivstofforsyning. De er utstyrt med MHI eller Garrett turbo. Variabel-geometri turbin laget av BorgWarner monteres på noen utgaver. Disse motorene har belte eller kjededrift med timing-mekanisme. Som regel produseres drivstofforsyningen av Delphi eller Bosch. Avhengig av utgaven kan drivstoffinjektorene være elektromagnetiske eller piezoelektriske.
Populære CRDi-motorer
Motor indeks |
Antall og stilling på sylinderne |
Antall ventiler |
Kapasitet, l |
Ytelse, hk |
Dreiemoment, Nm |
Produksjonsstart år |
Aktuelle modeller |
D4CB |
4, in-line |
16 |
2,5 |
116‒177 |
314‒441 |
2001 |
Hyundai H-1 A1; Hyundai H-1 TQ; Kia Sorento BL |
D3EA |
3, in-line |
12 |
1,5 |
80‒105 |
182‒235 |
2001 |
Hyundai Accent LC; Hyundai Matrix FC; Hyundai Getz TB |
D4EA |
4, in-line |
16 |
2,0 |
112‒151 |
245‒350 |
2000 |
Hyundai Sonata NF; Hyundai Tucson JM; Kia Sportage JE; Hyundai Santa Fe SM; Kia Carens UN; Hyundai Trajet; Kia Magentis MG; Hyundai Santa Fe CM; Kia Cerato LD; Hyundai Elantra XD |
D4EB |
4, in-line |
16 |
2,2 |
139‒155 |
343‒353 |
2002 |
Hyundai Grandeur TG; Hyundai Sonata EF; Hyundai Santa Fe SM; Hyundai Sonata NF; Hyundai Santa Fe CM |
D4HA |
4, in-line |
16 |
2,0 |
136‒185 |
320‒400 |
2009 |
Kia Sportage 4; Hyundai Tucson; Hyundai ix35 3; Kia Sportage 3; Hyundai ix35 2 |
D6EA |
V6 |
24 |
3,0 |
239‒250 |
450‒540 |
2006 |
Hyundai ix55; Kia Mohave |
D3FA |
3, in-line |
12 |
1,1 |
75 |
153 |
2005 |
Kia Picanto; Hyundai i10 1; Hyundai i10 2; Hyundai i20 1; Kia Rio 3; Hyundai i20 2 |
D4FC |
4, in-line |
16 |
1,4 |
75‒90 |
220 |
2008 |
Hyundai i20 1; Kia Ceed 2; Hyundai i20 2; Kia Rio 4; Hyundai i30 1; Hyundai Accent RB; Hyundai Creta 1; Kia Rio 3; Hyundai ix20 1; Kia Venga 1 |
D4FB |
4, in-line |
16 |
1,6 |
90‒136 |
235‒280 |
2005 |
Hyundai Elantra 4; Kia Soul 1; Hyundai Accent RB; Kia Cerato 1; Hyundai i30 1; Hyundai i30 2; Kia Stonic 1; Hyundai i30 3; Hyundai ix20 1; Kia Ceed 1; Kia Venga 1 |
D4FD |
4, in-line |
16 |
1,7 |
114‒141 |
260‒340 |
2010 |
Kia Optima 3; Hyundai ix35 2; Hyundai i40 1; Kia Sportage 4; Kia Sportage 3; Hyundai Tucson 3; Kia Carens 3 |
Vanlige feilfunksjoner på CRDi-motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Svikt i skiver under injektorene, som fører til dannelse av slagg på motoren. | D4CB, D3EA, D4EA, D4EB. |
Rør til oljepumpe tettes for tidlig, som kan settes i sammenheng med forskyvelse av lagre. | D4CB, D3EA, D4EA, D4EB. |
Injektorer og høytrykks drivstoffpumpe har kort levetid. | D3EA, D6EA. |
Et sylinderhode kan sprekke i biler med stor kjørelengde. | D4EA, D4EB. |
På grunn av feilfunksjon på EGR-ventil og ECU-feil, vil motoren stå fast ved et visst turtall. | D4EA, D4EB. |
Drivstoffinjektorene er utsatt for tilsmussing, som fører til feiltenning i motoren. | D4HA, D3FA, D4FB. |
Oljeforbruket øker under dynamisk kjøring. | D4HA. |
Eksos i kjøleanlegget fører til overoppheting av motoren. | D6EA, D4FD. |
Jevnlig kjøring med nesten tom tank gir luftlåser i drivstoffanlegget. | D6EA. |
Over tid begynner oljen å lekke fra under ventildekselet. | D3FA, D4FC, D4FD. |
Den
En glad mekaniker med mye erfaring fra AUTODOCs videoleksjoner;
Blir aldri sett uten brillene sine;
Kjører en BMW X5 E53;
Drømmer om å få en Gold Play Button for å ha fått 1 000 000 abonnenter på YouTube.
Kommenter