CDI motorer: driftsegenskaper

CDI motorer: driftsegenskaper

CDI er dieselmotorer med Common Rail  direkte innsprøytning, montert på ulike modeller til Mercedes-Benz. Disse motorene kom i 1997. De har 4, 5, 6 eller 8 sylindere. De er utstyrt med kjededrift, turbo, stort sett med intercooler. 2-trinns turbo monteres på de nyeste utgavene; AdBlue væskeinnsprøytning brukes også – det reduserer skadelige utslipp i eksosen.

CDI-motorer bruker relativt lite drivstoff, og er miljøvennlige, gir mer ytelse og høyere dreiemoment. Anerkjente produsenter som Bosch og Delphi lager innsprøytningssystemer til slike motorer.

Populære CDI-motorer

Indeks Antall og stilling på sylinderne Antall ventiler Kapasitet, l Ytelse, hk Dreiemoment, Nm Produksjonsår Mercedes-Benz modeller
OM612 5, in-line 20 2,7 156–170 330–400 1999–2007 C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901
ОМ 651 4, in-line 16 1,8 og 2,2  109‒204 250–500 2008 til nå A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205; B-Class W246
ОМ656 6, in-line 24 3,0 286–340 600‒700 2017 til nå CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463
ОМ642 V6 24 3,0 184–265 400–620 2005 til nå C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251; S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221
ОМ629 V8 32 4,0  306–320  700–730 2005–2010 E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164
OM640 4, in-line 16 2,0 82–140 180–300 2004–2012 A-Class W169; B-Class W245
ОМ646 4, in-line 16 2,2 102–170 235–400 2002–2010 C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639
ОМ647 5, in-line 20 2,7 177 400 2002–2005 E-Class W211
ОМ613 6, in-line 24 3,2 197 470 1999–2013 E-Class W210; S-Class W220
ОМ628 V8 32 4,0 250–260 560 1999–2005 E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163
OM654 4, in-line 16 2,0 150–245 360‒500 2016 til nå C-Class W205; E-Class W213

Vanlige feilfunksjoner på CDI-motorer

FeilfunksjonerMotorer
For tidlig slitasje på kamaksel, som avgjøres av motorens konstruksjon.OM612.
Ofte svidde elektriske ledninger som forsyner strøm til drivstoffinjektorer og en boost trykksensor.OM612, ОМ647.
Utslitte brannsikre pakninger under injektorene, som fører til dannelse av slagg på dem.OM612, ОМ647, ОМ613.
For tidlig svikt i piezo injektorer.OM651.
Forskyvning på veivaksellager kan oppstå som følge av feilfunksjon på oljepumpe.OM651.
Inntaksmanifold er utsatt for sprekker og mister lufttetthet da den er laget av plastikk.OM651.
Lekk kjølevæske kan ofte oppstå ved termostaten og vannpumpen.OM651.
Oljekjøler lekker ofte som følge av dens upålitelige pakninger.ОМ642.
På grunn av sprekker i eksosmanifolden og eksos i turbinen, kan sistnevnte slites for tidlig.ОМ642.
Motoren er veldig følsom mot overoppheting, og fører til sprekker og riper.ОМ629, ОМ628.
Drivstoffsøl ved injektorene, sviktende drivstoffpumpe.ОМ629, ОМ628.
EGR-ventilene blir relativt raskt tilsmusset, så vel som inntaks gasspedalen.OM640.
Veivaksel og kamaksel stillingssensorer går ofte i stykker.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
Luftlåser i drivstoffanlegget som følge av uttørking av hurtigkoblinger.ОМ646, ОМ647, ОМ613.
[Total: 0   Average: 0/5]