CDI er dieselmotorer med Common Rail direkte innsprøytning, montert på ulike modeller til Mercedes-Benz. Disse motorene kom i 1997. De har 4, 5, 6 eller 8 sylindere. De er utstyrt med kjededrift, turbo, stort sett med intercooler. 2-trinns turbo monteres på de nyeste utgavene; AdBlue væskeinnsprøytning brukes også – det reduserer skadelige utslipp i eksosen.
CDI-motorer bruker relativt lite drivstoff, og er miljøvennlige, gir mer ytelse og høyere dreiemoment. Anerkjente produsenter som Bosch og Delphi lager innsprøytningssystemer til slike motorer.
Populære CDI-motorer
Indeks | Antall og stilling på sylinderne | Antall ventiler | Kapasitet, l | Ytelse, hk | Dreiemoment, Nm | Produksjonsår | Mercedes-Benz modeller |
OM612 | 5, in-line | 20 | 2,7 | 156–170 | 330–400 | 1999–2007 | C-Class W203; CLK-Class C209; E-Class W210; ML-Class W163; G-Class W463; Sprinter W901 |
ОМ 651 | 4, in-line | 16 | 1,8 og 2,2 | 109‒204 | 250–500 | 2008 til nå | A-Class W176; CLS-Class W218; S-Class W222; SLK-Class R172; GLA-Class X156; M-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; E-Class W212; C-Class W204; C-Class W205; B-Class W246 |
ОМ656 | 6, in-line | 24 | 3,0 | 286–340 | 600‒700 | 2017 til nå | CLS-Class C257; S-Class W222; E-Class W213; G-Class W463 |
ОМ642 | V6 | 24 | 3,0 | 184–265 | 400–620 | 2005 til nå | C-Class W204; CLS-Class W219; E-Class W211; E-Class W213; CLK-Class C209; CLS-Class W218; E-Class W212; R-Class W251; S-Class W222; GL-Class X164; GLC-Class X253; ML-Class W166; Sprinter W906; V-Class W639; GLK-Class X204; G-Class W463; S-Class W221 |
ОМ629 | V8 | 32 | 4,0 | 306–320 | 700–730 | 2005–2010 | E-Class W211; GL-Class X164; S-Class W221; ML-Class W164 |
OM640 | 4, in-line | 16 | 2,0 | 82–140 | 180–300 | 2004–2012 | A-Class W169; B-Class W245 |
ОМ646 | 4, in-line | 16 | 2,2 | 102–170 | 235–400 | 2002–2010 | C-Class W203; C-Class W204; CLK-Class C209; E-Class W211; Sprinter W906; V-Class W639 |
ОМ647 | 5, in-line | 20 | 2,7 | 177 | 400 | 2002–2005 | E-Class W211 |
ОМ613 | 6, in-line | 24 | 3,2 | 197 | 470 | 1999–2013 | E-Class W210; S-Class W220 |
ОМ628 | V8 | 32 | 4,0 | 250–260 | 560 | 1999–2005 | E-Class W211; G-Class W463; S-Class W220; ML-Class W163 |
OM654 | 4, in-line | 16 | 2,0 | 150–245 | 360‒500 | 2016 til nå | C-Class W205; E-Class W213 |
Vanlige feilfunksjoner på CDI-motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
For tidlig slitasje på kamaksel, som avgjøres av motorens konstruksjon. | OM612. |
Ofte svidde elektriske ledninger som forsyner strøm til drivstoffinjektorer og en boost trykksensor. | OM612, ОМ647. |
Utslitte brannsikre pakninger under injektorene, som fører til dannelse av slagg på dem. | OM612, ОМ647, ОМ613. |
For tidlig svikt i piezo injektorer. | OM651. |
Forskyvning på veivaksellager kan oppstå som følge av feilfunksjon på oljepumpe. | OM651. |
Inntaksmanifold er utsatt for sprekker og mister lufttetthet da den er laget av plastikk. | OM651. |
Lekk kjølevæske kan ofte oppstå ved termostaten og vannpumpen. | OM651. |
Oljekjøler lekker ofte som følge av dens upålitelige pakninger. | ОМ642. |
På grunn av sprekker i eksosmanifolden og eksos i turbinen, kan sistnevnte slites for tidlig. | ОМ642. |
Motoren er veldig følsom mot overoppheting, og fører til sprekker og riper. | ОМ629, ОМ628. |
Drivstoffsøl ved injektorene, sviktende drivstoffpumpe. | ОМ629, ОМ628. |
EGR-ventilene blir relativt raskt tilsmusset, så vel som inntaks gasspedalen. | OM640. |
Veivaksel og kamaksel stillingssensorer går ofte i stykker. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Luftlåser i drivstoffanlegget som følge av uttørking av hurtigkoblinger. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Kommenter