Tiptronic girkasse: spesielle funksjoner og tekniske egenskaper

Tiptronic girkasse: spesielle funksjoner og tekniske egenskaper

Tiptronic er en funksjon for manuelt girskifte på automatiske girkasser montert på Audi, Volkswagen, SEAT, Porsche, Škoda og noen Peugeot-modeller. Girkasse med manuelt skifte ble lansert i 1989: ZF 4HP22 4-trinns automatisk girkasse, montert på Porsche 911, var den første til å få Tiptronic funksjon.

Tiptronic design og driftsprinsipp

Tiptronic gir er basert på automatisk girkasse uten spak, med momentomformer og planetgir, samt en funksjon for elektronisk kontroll og muligheten til å låse momentomformeren i alle moduser. For å bytte til manuell, må du sette girspaken i et spesielt spor, og så, ved å flytte den forover eller bakover, velge aktuelt gir. Bevegelse på spaken aktiverer et spesielt program der ECU kobles til det aktuelle giret.

Populære girkasser med Tiptronic modus

Indeks Girkasse produsent Antall gir Maksimal motorkapasitet, l Maksimalt dreiemoment, Nm Aktuelle modeller
01V (5HP19) ZF 5 3,7 325 Audi A4; Audi A8; Audi A6; Audi Allroad; Porsche Boxster; Porsche 911; Volkswagen Passat
09A or 09B (JF506E) Jatco 5 3,8 350 Volkswagen Jetta; Volkswagen Golf; Volkswagen Bora; Volkswagen Sharan
09E (6HP26А) ZF 6 6,0 600 Volkswagen Phaeton; Audi A6; Audi A8; Audi S8; Bentley Continental GT; Audi S6; Audi RS6
09G, 09K, 09M (TF-60SN) Aisin 6 2,5 280 Volkswagen Polo; Volkswagen Golf; Volkswagen Jetta; Škoda Fabia; Audi TT 8N; Škoda Rapid; Audi A3; Škoda Octavia; Audi A4
0BK, 0BL, 0BW (8HP55) ZF 8 4,2 550 Audi A7; Audi A8; Audi Q5; Volkswagen Amarok
0С8 (TR-80SD) Aisin 8 6,0 850 Volkswagen Touareg; Audi Q7; Porsche Cayenne
AT6 (TF-70SC) Aisin 6 2,0 300 Peugeot 308; Peugeot 3008; Peugeot 508; Peugeot 408; Citroën C4; Citroën C4 Picasso; Citroën C5