TD4, TDV6, TDV8: Land Rover dieselmotorer med felles trykkrør for innsprøytningsdysene, common-rail

TD4, TDV6, TDV8: Land Rover dieselmotorer med felles trykkrør for innsprøytningsdysene, Common-Rail

TD4, TDV6, TDV8 er en serie dieselmotorer montert på Land Rover. De brukes på turbomotorer. De fleste av dem er utstyrt med felleskinne drivstoffinnsprøytning, Common Rail. Det finnes imidlertid utgaver med ulike systemer for drivstoffinnsprøytning: med direkte innsprøytning og en høytrykks distribusjons drivstoffpumpe uten felleskinne eller med innsprøytning i et virvelkammer. Disse motorene var en vanlig utvikling hos andre bilprodusenter som BMW, PSA Peugeot, Ford Motor og Citroën. Mange utgaver har tvillingturbo, som gir maksimal effektivitet og ytelse på motoren, samt gode trekkraft egenskaper.

Populære TD4, TDV6 og TDV8 motorer

Motormodell Motor indeks Kapasitet, l Antall og posisjon på sylinderne Antall ventiler Ytelse, hk Maksimalt dreiemoment, Nm Aktuelle modeller
TD4 204D3 (M47TUD20) 2.0 4, in-line 16 116‒150 280‒330 Land Rover Freelander
224DT(DW12BTED4) 2.2 4, in-line 16 122–200 360‒450 Land Rover Discovery Sport; Land Rover Freelander; Range Rover Evoque
ZSD-424 2.4 4, in-line 16 122 360 Land Rover Defender
TDV6 306DT, 30DDTX 3.0 V6 24 211‒306 520‒700 Range Rover Sport; Land Rover Discovery; Range Rover
276DT 2.7 V6 24 190 440 Land Rover Discovery; Range Rover
TDV8 448DT 4.4 V8 32 313‒339 700‒740 Range Rover
368DT 3.6 V8 32 271‒272 630‒640 Land Rover Range Rover; Range Rover Sport

Vanlige feilfunksjoner på TD4, TDV6 og TDV8 motorer

FeilfunksjonerMotorer
Upålitelige virvelklaffer. Grunnet dårlig feste kan de falle av og skade stempler og turbin.204D3
Veivaksel trinse går fort i stykker.204D3
Demontering av injektorene er vanskelig og tidkrevende. I de fleste tilfeller må de bores ut.224DT, DW12BTED4
Pumpen som fører drivstoff inn til skinne går fort i stykker på grunn av urenheter i dieselen. Injektorene blir tette.ZSD-424,  306DT, 30DDTX, 276DT
Det høres en bankelyd under panseret etter 200 000 km, som kommer av skade på endene til tilkoblede stenger.ZSD-424
Motoren stopper eller starter ikke på grunn av dårlig design på veivaksel posisjonssensor. 306DT, 30DDTX
Tidlig feil på veivakselens lager på grunn av uperfekt design.306DT, 30DDTX, 276DT
Turboen begynner å fungere feil som følge av defekt kjøremekanisme.276DT
Plastikkelementer på inntaksmanifolden sprekker, så vel som luftrør.448DT
Sprukket termostat fører til overoppheting av motoren.368DT
Oljelekkasje fra turboen fører til oljetørke i motoren.368DT
[Total: 0   Average: 0/5]