TD4, TDV6, TDV8 er en serie dieselmotorer montert på Land Rover. De brukes på turbomotorer. De fleste av dem er utstyrt med felleskinne drivstoffinnsprøytning, Common Rail. Det finnes imidlertid utgaver med ulike systemer for drivstoffinnsprøytning: med direkte innsprøytning og en høytrykks distribusjons drivstoffpumpe uten felleskinne eller med innsprøytning i et virvelkammer. Disse motorene var en vanlig utvikling hos andre bilprodusenter som BMW, PSA Peugeot, Ford Motor og Citroën. Mange utgaver har tvillingturbo, som gir maksimal effektivitet og ytelse på motoren, samt gode trekkraft egenskaper.
Populære TD4, TDV6 og TDV8 motorer
Motormodell |
Motor indeks |
Kapasitet, l |
Antall og posisjon på sylinderne |
Antall ventiler |
Ytelse, hk |
Maksimalt dreiemoment, Nm |
Aktuelle modeller |
TD4 |
204D3 (M47TUD20) |
2.0 |
4, in-line |
16 |
116‒150 |
280‒330 |
Land Rover Freelander |
224DT(DW12BTED4) |
2.2 |
4, in-line |
16 |
122–200 |
360‒450 |
Land Rover Discovery Sport;
Land Rover Freelander;
Range Rover Evoque |
ZSD-424 |
2.4 |
4, in-line |
16 |
122 |
360 |
Land Rover Defender |
TDV6 |
306DT, 30DDTX |
3.0 |
V6 |
24 |
211‒306 |
520‒700 |
Range Rover Sport;
Land Rover Discovery;
Range Rover |
276DT |
2.7 |
V6 |
24 |
190 |
440 |
Land Rover Discovery;
Range Rover |
TDV8 |
448DT |
4.4 |
V8 |
32 |
313‒339 |
700‒740 |
Range Rover |
368DT |
3.6 |
V8 |
32 |
271‒272 |
630‒640 |
Land Rover Range Rover;
Range Rover Sport |
Vanlige feilfunksjoner på TD4, TDV6 og TDV8 motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Upålitelige virvelklaffer. Grunnet dårlig feste kan de falle av og skade stempler og turbin. | 204D3 |
Veivaksel trinse går fort i stykker. | 204D3 |
Demontering av injektorene er vanskelig og tidkrevende. I de fleste tilfeller må de bores ut. | 224DT, DW12BTED4 |
Pumpen som fører drivstoff inn til skinne går fort i stykker på grunn av urenheter i dieselen. Injektorene blir tette. | ZSD-424, 306DT, 30DDTX, 276DT
|
Det høres en bankelyd under panseret etter 200 000 km, som kommer av skade på endene til tilkoblede stenger. | ZSD-424 |
Motoren stopper eller starter ikke på grunn av dårlig design på veivaksel posisjonssensor. | 306DT, 30DDTX |
Tidlig feil på veivakselens lager på grunn av uperfekt design. | 306DT, 30DDTX, 276DT |
Turboen begynner å fungere feil som følge av defekt kjøremekanisme. | 276DT |
Plastikkelementer på inntaksmanifolden sprekker, så vel som luftrør. | 448DT |
Sprukket termostat fører til overoppheting av motoren. | 368DT |
Oljelekkasje fra turboen fører til oljetørke i motoren. | 368DT |
Den
En glad mekaniker med mye erfaring fra AUTODOCs videoleksjoner;
Blir aldri sett uten brillene sine;
Kjører en BMW X5 E53;
Drømmer om å få en Gold Play Button for å ha fått 1 000 000 abonnenter på YouTube.
Kommenter