JTD motorer: driftsegenskaper

JTD motorer: driftsegenskaper

JTD er en serie med dieselmotorer utstyrt med felleskinne direkte innsprøytningssystem (Common Rail), produsert av Fiat Chrysler Automobiles. De brukes på Fiat, Lancia og Alfa Romeo. Chrysler, Jeep, Maserati, RAM og noen andre biler er også utstyrt med dette. De har vært i produksjon siden 1997. De var de første med felleskinne direkte innsprøytningssystem – en utvikling i samarbeid mellom Fiat og Bosch. Noen JTD-motorer ble utviklet i samarbeid med General Motors. Alle er utstyrt med dobbel eller variabel geometri turbo. De kjennetegnes ved høy ytelse, pålitelighet og drivstofføkonomi.

Populære JTD-motorer

Motorkode Navn på utgave Kapasitet, L Antall og plassering på sylinderne Antall ventiler Ytelse, hk Maks dreiemoment på motoren, Nm Produksjonsstart Aktuelle modeller
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 Unijet; fra 2002, MultiJet 1,9 4, rekkemotor 8 80–140 195–280 1997 Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 MultiJet 1,9 4, rekkemotor 16 140–190 305‒400 2002 Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000  MultiJet 1,3 4, rekkemotor 16 70–105 170 2003 Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo;Fiat Palio;Fiat 500;Fiat Doblò;Fiat Qubo;Fiat Tipo;Lancia Musa.
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 Multijet 1,6  4, rekkemotor 16 105–120 290–320 2006 Alfa Romeo Mito;Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 Multijet II 2,0 4,rekkemotor 16 110–195 260–380 2008 Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 Unijet 2,4 5, rekkemotor 10 136–150   1997 Fiat Marea; Fiat Marea Weekend
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 Multijet 2,4 5, rekkemotor 20 175–210 385–400 2003 Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D Multijet 2,3 4, rekkemotor 16 110–148 270–380 2006 Fiat Ducato

Vanlige feilfunksjoner på JTD-motorer

FeilfunksjonerMotorer
I utgaver med plastikk inntaksmanifold, kan virvelklaffene slites av og skade motoren om de kommer inn i forbrenningskamrene.1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v.
Om ikke oljen byttes i tide, kan drivstoff-injektorene bli tette. De varer ikke lenge etter rengjøring.1.9 MultiJet.
Olje forbrennes raskt, og kan gjøre at timing kjedet glipper.1.3 MultiJet.
Timing kjedet har kort levetid. Vippearmene blir skadet om det ryker.1.3 MultiJet.
ECU feilfunksjoner i kulde gjør det umulig å starte motoren.1.3 MultiJet.
Kjølevæske begynner å lekke fra under termostaten, som kan føre til overoppheting av motoren. I noen utgaver kan også selve termostaten sprekke.1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter