JTD er en serie med dieselmotorer utstyrt med felleskinne direkte innsprøytningssystem (Common Rail), produsert av Fiat Chrysler Automobiles. De brukes på Fiat, Lancia og Alfa Romeo. Chrysler, Jeep, Maserati, RAM og noen andre biler er også utstyrt med dette. De har vært i produksjon siden 1997. De var de første med felleskinne direkte innsprøytningssystem – en utvikling i samarbeid mellom Fiat og Bosch. Noen JTD-motorer ble utviklet i samarbeid med General Motors. Alle er utstyrt med dobbel eller variabel geometri turbo. De kjennetegnes ved høy ytelse, pålitelighet og drivstofføkonomi.
Populære JTD-motorer
Motorkode |
Navn på utgave |
Kapasitet, L |
Antall og plassering på sylinderne |
Antall ventiler |
Ytelse, hk |
Maks dreiemoment på motoren, Nm |
Produksjonsstart |
Aktuelle modeller |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; fra 2002, MultiJet |
1,9 |
4, rekkemotor |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1,9 |
4, rekkemotor |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1,3 |
4, rekkemotor |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo;Fiat Palio;Fiat 500;Fiat Doblò;Fiat Qubo;Fiat Tipo;Lancia Musa. |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1,6 |
4, rekkemotor |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito;Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2,0 |
4,rekkemotor |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2,4 |
5, rekkemotor |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2,4 |
5, rekkemotor |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2,3 |
4, rekkemotor |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Vanlige feilfunksjoner på JTD-motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
I utgaver med plastikk inntaksmanifold, kan virvelklaffene slites av og skade motoren om de kommer inn i forbrenningskamrene. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Om ikke oljen byttes i tide, kan drivstoff-injektorene bli tette. De varer ikke lenge etter rengjøring. | 1.9 MultiJet. |
Olje forbrennes raskt, og kan gjøre at timing kjedet glipper. | 1.3 MultiJet. |
Timing kjedet har kort levetid. Vippearmene blir skadet om det ryker. | 1.3 MultiJet. |
ECU feilfunksjoner i kulde gjør det umulig å starte motoren. | 1.3 MultiJet. |
Kjølevæske begynner å lekke fra under termostaten, som kan føre til overoppheting av motoren. I noen utgaver kan også selve termostaten sprekke. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
En glad mekaniker med mye erfaring fra AUTODOCs videoleksjoner;
Blir aldri sett uten brillene sine;
Kjører en BMW X5 E53;
Drømmer om å få en Gold Play Button for å ha fått 1 000 000 abonnenter på YouTube.
Kommenter