Xtronic CVT er en elektronisk styrt kontinuerlig variabel girkasse på mange Nissan biler og noen Renault og Infiniti modeller. Den har vært i produksjon siden midten av 2000-tallet. Dagens modeller har manuell girskifte-modus med 6 virtuelle gir. Alle Xtronic CVT girkasser lages av det japanske selskapet Jatco, et datterselskap av Nissan Motor Co., Ltd.
Driftsprinsipper på Xtronic CVT
I de fleste tilfeller er Xtronic CVT girkasse en kontinuerlig variabel girkasse drevet med V-belte, elektronisk styring og med hydraulisk dreiemoment-omformer. Beltet ble byttet ut med kjede for kraftige motorer. Utgavene til hybridbiler bruker tørr clutch istedetfor dreiemoment-omformer.
Manuell modus bruker elektronisk kontrollenhet med spesiell programvare. For å aktivere det, må girspaken settes i “D”-posisjon og så flyttes mot venstre for å låse tilkoblet gir. For å gire opp og ned, flyttes spaken mot venstre eller høyre mot “+” eller “-–”-tegnet.
Populære Xtronic CVT girkasser
Girkasse indeks | Maks motorkapasitet, l | Maks dreiemoment, Nm | Modell | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) | 1,8 | 175 | FWD (forhjulsdrift) | 2002 | Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12 |
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) | 3,5 | 350 | FWD, AWD (firehjulsdrift) | 2002 | Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31;Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3 |
JF011E (RE0F10A) | 2,5 | 250 | FWD, AWD | 2005 | Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11 |
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) | 2,5 | 250 | FWD, AWD | 2012 | Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33, L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) | 3,5 | 380 | FWD, AWD | 2012 | Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) | 2,5 | 350 | FWD, AWD | 2012 | Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32 |
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) | 3,5 | 450 | FWD, AWD | 2014 | Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33 |
Vanlige feilfunksjoner på Xtronic CVT girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Trinnmotoren går ofte i stykker. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A) |
Aggressiv kjøring med kraftig bremsing fører til at CVT-beltet strekkes. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Solenoidene blir tette og girkassen begynner å glippe. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Trykkregulerings-ventilen på oljepumpen har kort levetid, den er følsom for smuss og setter seg fast. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D) |
Girkontrollmodulen går for tidlig i stykker. | JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Overoppheting kan føre til at CVT’ens sensorer for inntaks- og uttakshastighet og avlastingsventiler feiler.. | JF011E (RE0F10A) |
Lagre på inntaks- og uttaksaksler slites noen ganger selv ved kort kjørelengde. I så tilfelle lager de en summende lyd. | JF011E (RE0F10A) |
CVT reimskive-lager går ofte i stykker. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Hydraulisk dreiemoment-omformer kan gå fort i stykker. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Grunnet plasseringen kan giroljekjøleren bli tilsmusset ganske raskt, noe som fører til overoppheting av girkassen. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Splineledd slites fort på grunn av høyt dreiemoment ved aggressiv kjøring. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E) |
Ventiler på elektromagnetisk clutch blir utbrent. | JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Kommenter