
CommandShift er navnet på funksjonen for manuelt girskifte på automatkasser på Land Rover biler. Den har vært i bruk siden 2003. Den tillater å imitere driften på en manuell kasse, som gir en rekke fordeler. For eksempel hjelper det om du vil øke farten i oppoverbakke eller, omvendt, bruke motorbremsing når du kjører i nedoverbakke. Manuell styring gir pålitelig start på glatt underlag, og forbedrer bilens off-road ytelse ved kjøring på is, sand eller snø. Denne funksjonen er uerstattelig for sportskjøring.
Driftsprinsipper på CommandShift
Girkasser med CommandShift funksjon er klassiske automatkasser med planetgir, dreiemoment-omformer og dens låsefunksjon. Prosessen med bytte til manuell modus avhenger av bilmodell og versjon. For eksempel, i Discovery Sport, må du føre rotasjonsvelgeren på midtkonsollen til “S” posisjon. Oppgiring og nedgiring utføres med skovlskiftere.
På Range Rover Sport utføres valg av girmoduser med en spak. For å bytte til manuell modus må spaken flyttes til “Sport” modus og så til “+” eller “-” for opp- eller nedgiring.
Populære girkasser utstyrt med CommandShift funksjon
Girkasse indeks | Produsent | Antall gir | Maks motor dreiemoment, Nm | Maks motorkapasitet, l | Kjøretype | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6,0 | FWD (forhjulsdrift), RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | 2001 | Land Rover Discovery |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6,7 | FWD (forhjulsdrift), RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | 2005 | Range Rover Sport; Range Rover. |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3,8 | FWD (forhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | 2000 | Land Rover Freelander. |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4,0 | FWD (forhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander. |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6,2 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | 2010 | Range Rover Sport. |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4,0 | FWD (forhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport. |
Vanlige feilfunksjoner på CommandShift girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Friksjonskoblingenes foringer på dreiemoment-omformeren, og selve friksjonskoblingen, slites. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC. |
Girkassens forseglinger sprekker på grunn av mye vibrering, som gir lekkasjer. | 6HP28. |
Plastikkpannen blir deformert. | 6HP28. |
Mekatronikk-enheten svikter ofte, spesielt i varmt vær. | 6HP28; 8HP70; 6HP26. |
Ledningsnettet på girkassen svikter. | 6HP26. |
Solenoidene blir ofte tette av smuss og oljeprodukter fra friksjonskoblingen, og går i stykker. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E. |
Oljetrykkets reguleringsventil svikter. | JF506E. |
Sensoren for rotasjonshastighet svikter. | JF506E. |
Bremsebåndet og clutch-pakken svikter. | TF-81SC. |
Det forekommer spontant girskifte til nøytral. | 9HP48. |
Kommenter