CommandShift-girkasse: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

CommandShift-girkasse: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

CommandShift er navnet på funksjonen for manuelt girskifte på automatkasser på Land Rover biler. Den har vært i bruk siden 2003. Den tillater å imitere driften på en manuell kasse, som gir en rekke fordeler. For eksempel hjelper det om du vil øke farten i oppoverbakke eller, omvendt, bruke motorbremsing når du kjører i nedoverbakke. Manuell styring gir pålitelig start på glatt underlag, og forbedrer bilens off-road ytelse ved kjøring på is, sand eller snø. Denne funksjonen er uerstattelig for sportskjøring.

Driftsprinsipper på CommandShift

Girkasser med CommandShift funksjon er klassiske automatkasser med planetgir, dreiemoment-omformer og dens låsefunksjon. Prosessen med bytte til manuell modus avhenger av bilmodell og versjon. For eksempel, i Discovery Sport, må du føre rotasjonsvelgeren på midtkonsollen til “S” posisjon. Oppgiring og nedgiring utføres med skovlskiftere.

På Range Rover Sport utføres valg av girmoduser med en spak. For å bytte til manuell modus må spaken flyttes til “Sport” modus og så til “+” eller “-” for opp- eller nedgiring.

Populære girkasser utstyrt med CommandShift funksjon

Girkasse indeksProdusentAntall girMaks motor dreiemoment, NmMaks motorkapasitet, lKjøretypeProduksjonsstartAktuelle modeller
6HP26ZF 66006,0FWD (forhjulsdrift), RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift)2001Land Rover Discovery
6HP28ZF66206,7FWD (forhjulsdrift), RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift)2005Range Rover Sport; Range Rover.
JF506EJatco53503,8FWD (forhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift)2000Land Rover Freelander.
TF-81SCAisin54504,0FWD (forhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift)2004Land Rover Evoque; Land Rover Freelander.
8HP70ZF87506,2RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift)2010Range Rover Sport.
9HP48ZF94804,0FWD (forhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift)2013Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport.

Vanlige feilfunksjoner på CommandShift girkasser

FeilfunksjonerGirkasser
Friksjonskoblingenes foringer på dreiemoment-omformeren, og selve friksjonskoblingen, slites.6HP28; 6HP26; TF-81SC.
Girkassens forseglinger sprekker på grunn av mye vibrering, som gir lekkasjer.6HP28.
Plastikkpannen blir deformert.6HP28.
Mekatronikk-enheten svikter ofte, spesielt i varmt vær.6HP28; 8HP70; 6HP26.
Ledningsnettet på girkassen svikter.6HP26.
Solenoidene blir ofte tette av smuss og oljeprodukter fra friksjonskoblingen, og går i stykker.6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E.
Oljetrykkets reguleringsventil svikter.JF506E.
Sensoren for rotasjonshastighet svikter.JF506E.
Bremsebåndet og clutch-pakken svikter.TF-81SC.
Det forekommer spontant girskifte til nøytral.9HP48.