Porsche Doppelkupplung (PDK) er en dual-clutch automatisk girkasse brukt på Porsche. Den har manuell styring, og kombinerer fordelene til automatiske og manuelle girkasser. Det er en perfekt løsning for sportsbiler, da den yter enestående dynamikk, umiddelbart girskifte (opptil 100 ms), er høyst effektiv og bidrar til å spare drivstoff. Skifte utføres nesten uten kraftforstyrrelser. Samtidig tillater automatisk modus komfortabel hverdagskjøring.
PDK ble lansert i 1985 som en mulighet for racerbilen Porsche 962. Siden 2008 monteres tilpasset utgave på gatemodeller av dette merket. 911 Carrera var den første produksjonsbilen utstyrt med PDK girkasse.
Hvordan Porsche Doppelkupplung (PDK) fungerer
PDK består av to moduler som en koblet til motoren via to parallelle clutcher. En clutch kobler til ujevne gir, og de andre kobler til jevne gir. Girene kobles til via elektrohydraulisk styrte gafler. Dagens modeller er utstyrt med 8-trinns PDK girkasser: de første 6 er til sportskjøring, mens de andre 2 er for drivstofføkonomi og komfort.
Girkassens programvare er programmert til flere driftsmoduser som en automatisk: Normal, Individuell, Sport, Sport Plus, og i noen tilfeller Race Track. Manuell styring utføres ved å skyve girspaken på midtkonsollen bakover og forover for å senke og øke girradiusen. Dette kan også utføres ved bruk av knapper på rattet.
Populære Porsche Doppelkupplung (PDK) utgaver
Girkasse kode | Produsent | Antall trinn | Maks motorkapasitet, L | Maks dreiemoment på motoren, Nm | Kjøretype | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
8DT | ZF | 8 | 6,7 | 1000 | FWD (forhjulsdrift), RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | 2016 | Porsche Panamera |
7DT-75 | ZF | 7 | 4,8 | 750 | RWD, AWD | 2009 | Porsche Macan; Porsche Panamera |
7DT-70 | ZF | 7 | 3,8 | 700 | RWD, AWD | 2010 | Porsche 911 Turbo S; Porsche 911 Turbo |
7DT-45 | ZF | 7 | 4,0 | 450 | RWD, AWD | 2009 | Porsche 718 Boxster; Porsche 911 Carrera; Porsche Cayman; Porsche 911 Carrera S; Porsche 718 Cayman; Porsche Boxster |
Vanlige feilfunksjoner på Porsche Doppelkupplung (PDK)
Feilfunksjoner | Girkasser |
Feil i programvare kan oppstå. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Svikt i clutch-innstillingene. | 7DT-75; 7DT-70; 7DT-45 |
Risting ved skifting av gir. | 7DT-70; 7DT-45; 7DT-75 |
Kommenter