Slik fungerer en hybridbil

Slik fungerer en hybridbil

Hva er en hybridbil? 

Som navnet tilsier, drives en hybridbil av en kombinasjon av fremdriftsmåter, de har en elektrisk motor og en forbrenningsmotor. Tanken er at fremdriftsmåtene skal støtte hverandre, slik at forbruket av drivstoff og de tilknyttede utslippene synker drastisk. 

Den elektriske motoren tar seg gjerne av oppstart, akselerering og langsommere strekninger, mens forbrenningsmotoren kobles inn når bilen kjører jevnt med høyere fart eller batteriet er tomt. 

Disse bilene har regenerativ bremsing, som lader batteriet når du bremser.

Tradisjonelle hybrider må ikke lades, forbrenningsmotoren og den regenerative bremsingen lader opp batteriet, men nå er det også kommet flere ladbare hybridbiler på markedet.

Konseptet er mer enn 100 år gammelt, men den første serieproduserte hybridbilen var Toyota Prius, som kom på markedet i Japan i 1997. Det er fortsatt den mest solgte hybriden samlet sett, men i dag er det mange andre bilfabrikanter som også lager hybrider av forskjellige slag.   

Hybridbil – fordeler og ulemper

I utgangspunktet er det ikke vanskelig å komme på fordeler ved denne typen kjøretøy. Det er bare å ta en titt på prisene på en bensinstasjon. Jo sjeldnere man må innom dér, jo bedre. Hybridbiler bruker nemlig mindre drivstoff enn andre biler med forbrenningsmotor. Dermed er også utslippene av skadelige stoffer til atmosfæren lavere. Den utslippsfrie elektriske motoren er stillegående, samtidig som at man slipper å bekymre seg over rekkevidden. Blir det tomt for strøm, tar ganske enkelt bensin- eller dieselmotoren over. 

Hybridbiler er dermed et godt valg for den som vil unngå rekkeviddeangst og samtidig gjøre sitt for miljøet. 

På den andre siden er det også noen ulemper man ikke kommer unna. Disse bilene har uhyre kompliserte systemer, her er det ikke mye man får ordnet selv. De koster også mye, nettopp fordi konstruksjonen er såpass krevende. 

Hybridbiler er tunge på grunn av de to motorene og batteriet, så drivstofforbruket kan gå mye opp hvis det elektriske batteriet er tomt, spesielt for ladbare hybrider. 

En annen følge av dette er at det blir mindre plass inne i bilen. Dermed får man ikke med seg så mye bagasje, med mindre man har en takboks. 

Ofte har ikke hybridbiler så sterke motorer, så de har ikke så voldsomt med trekkraft. 

Fra 1. januar 2022 ble reglene for engangsavgiften endret, slik at hybrider nå må kunne kjøre minst 100 kilometer rent elektrisk for å få redusert engangsavgift i stedet for 50 kilometer som før.

Plug-in hybrid 

Mange hybridbiler kan ikke lades opp direkte, men de siste årene er det kommet stadig flere ladbare hybrider. De lades med kabel og regenerativ bremsing på samme måte som elbiler, men har også en forbrenningsmotor. 

Disse bilene har mye større batteri enn tradisjonelle hybrider, så de kan kjøre lengre med elektrisk drivkraft. Dermed kan man velge å kjøre rent elektrisk over kortere avstander, moderne hybrider klarer ofte over 50 kilometer på batteriet, og noen til og med over 100. Hverdagskjøringen kan dermed bli utslippsfri, mens lengre turer får lavt utslipp.   

Parallellhybrid og seriehybrid

Parallellhybrider fungerer mer eller mindre som en bil med forbrenningsmotor, men den har en elektrisk motor som bidrar ved akselerasjon og langsom kjøring i urbane strøk. Batteriet lades utelukkende opp med regenerativ bremsing. Når forbrenningsmotoren driver bilen, kan den ikke lade batteriet.

Seriehybrid er en hybridtype hvor bensin- eller dieselmotoren ikke er i mekanisk kontakt med drivverket, men bare brukes til å lade opp batteriet. 

Fullhybrider er biler som er en blanding av disse to versjonene, dette systemet finnes blant annet i Toyota Prius.   

Hvorfor velge ladbar hybrid?

Det er godt for nervene. Med en slik bil trenger man ikke å ha noen rekkeviddeangst, når batteriet blir tomt, tar bare forbrenningsmotoren over. Samtidig får man fordelene ved elbil på kortere avstander. De fleste kjører ikke så langt i det daglige, så i praksis fungerer mange ladbare hybrider som elbiler mesteparten av tiden. Når man en gang i mellom skal på en lengre tur, er det ikke noe problem, det heller.

I forhold til en bil med forbrenningsmotor, er det mye billigere å kjøre en ladbar hybrid. Det er også miljøvennlig, siden bilen for det meste har null utslipp under kjøring. 

I Norge er målet at det ikke skal selges nye biler med forbrenningsmotor fra 2025. Dermed er en overgang til elektrisk mobilitet et politisk mål, og man kan forvente at tilrettelegging og avgifter vil fortsette å avspeile dette. Ingen tradisjonelle hybridbiler klarer det nye kravet til engangsavgiften om 100 kilometer elektrisk kjøring, det er bare enkelte ladbare hybridbiler som er i stand til det. 

For den som ønsker å ikke ta spranget til helelektrisk med en gang, er en ladbar hybrid et godt alternativ. De har også den fordelen at de blir billigere og billigere å bruke med tiden, etter den store investeringen i starten.  

Leasing av hybridbil

Det er blitt mer og mer vanlig å lease bil, og her er det populært med hybrid. Den rivende tekniske utviklingen innen elektrisk mobilitet fører til at noen gjerne vil vente litt med å investere i en ny bil, siden det er usikkert hvordan den vil gjøre det på bruktmarkedet om noen år. Brukte elektriske biler med meget kort rekkevidde er det vanskelig å få så mye igjen for.  

Det er ikke noe man trenger å tenke på når man leaser. Leasingbiler er nye når man får dem, og man kan bytte til en nyere bil etter ganske kort tid, så man får fordelene ved å ha en ny bil, men slipper den store investeringen. Man betaler bare hver måned, og er sikret å ha en bil som fungerer. En leaset hybrid er også forholdsvis rimelig.

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter