Lambdasonde 1 i sylinderrekke 1 – feil i strømkretsen (O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 1)
Det betyr at motorstyreenheten har oppdaget at den spenningen (volt) som lambdasonden (oxygensensoren), plassert før katalysatoren på bil, sender tilbake ikke er innen de normale og forhåndsbestemte verdiene. Motorstyreenheten har en forhåndsbestemt tid (ofte 20 sekunder, men den kan variere fra bil til bil), hvor spenningen skal ha blitt mottatt. Kommer den for sent eller ikke i det hele tatt, vil også feilkoden utløses.
Lambdasonden sender en spenning til motorstyreenheten som indikerer oksygeninnholdet i eksosen. Denne spenningen skal ligge mellom 0,1 V og 0,9 V og forteller om blandingen av oksygen og drivstoff er for rik eller for fattig. 0,1 V betyr at blandingen er for fattig og 0,9 V betyr at den er for rik. Denne informasjonen er viktig fordi den blir brukt til å bestemme og justere tenningstidspunktet og innsprøytningen av drivstoff i forbrenningskammeret.
Årsakene til feilkoden P0130Dette er mulige årsaker til feilkode P0130:
Dette er noen av de vanligste symptomene av feilkode P0130:
Dette er utbedringer som kan løse problemet med feilkode P0130:
Hvis du har et diagnoseapparat som avleser bilens feilminnet og gir deg mulighet til å slette feilkoden, kan dette brukes for å se om reparasjonen var vellykket eller om du må fortsette å feilsøke. Utfør utbedring, koble diagnoseapparatet til bilen, slett feilkoden og kjør en liten runde med bilen. Koble diagnoseapparatet opp til bilen igjen og last ned feilminnet igjen. Hvis feilkoden er forsvunnet, vet du at du har utbedret årsaken, hvis ikke må du fortsette feilsøkingen.
Feilkode P0130 er en generell kode som betyr at motorstyreenheten har fått for lav eller for høy spenning, eller ingen spenning fra lambdasonde 1 som sitter på sylinderekke 1.
Årsakene kan variere fra defekte ledninger, en vakuumlekkasje i eksosanlegget eller en defekt eller tilsmusset lambdasonde. I noen få tilfeller kan motorstyreenheten ha en defekt, i slike tilfeller vil også andre feilkoder utløses samtidig.
Feilkoden slettes med et OBD2-apparat som kobles opp til bilen. Dette utføres vanligvis av et verksted når de utbedrer årsaken til feilkoden, men du kan også velge å gjøre det selv om du har den rette kunnskapen og erfaringen til det.
Denne feilkoden vil ikke forsvinne av seg selv. Når den lagres i feilminnet, må årsaken til feilkoden utbedres. Deretter kan feilkoden slettes med et diagnoseapparat og om reparasjonen var vellykket vil den forsvinne.
Det er mulig å kjøre med feilkoden. Vi anbefaler derimot ikke å kjøre lenge med den fordi den til slutt vil ødelegge katalysatoren, noe som er en svært dyr utskiftning. I tillegg vil den øke utslippet av skadelige avgasser og øke drivstofforbruket på bilen din.
Prisen kan ligge mellom 399 kr og 1000 kr, det varierer fra verksted til verksted. Et diagnoseverktøy leser av og dokumenterer de elektroniske feilkodene til bilen. Feilhistorikken oppsummeres i en feilrapport, den bygger grunnlaget for videre feilsøking og eventuelt reparasjonsarbeid. Slik kan du oppdage skjulte feil før mer alvorlige skader oppstår. Du kan bruke feilrapporten til å hente inn pristilbud fra ulike verksteder, sammenligne priser og velge det verkstedet du ønsker.
Feilkode P0130 – Lambdasonde 1 i sylinderrekke 1 – feil i strømkretsen kan oppstå i enhver bil, men som oftest finner du den i følgende biler:
Pass på at diagnosen ble utført på riktig måte og at feilen enda er aktuell når du får koden P0130 i bilen din. Se etter symptomer knyttet til problemet og alternativer for feilutbedring.
Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter