Slik feilsøker du når koden P0107 opptrer
Dette betyr feilkoden P0107
Sensor for ladetrykk / absolutt trykk i innsugsmanifolden – for lav inngangsspenning (Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input)
Motorstyreenheten oppdager at sensoren for ladetrykk har en for lav inngangsspenning, dvs. at spenningen som måles faller nedenfor de forhåndsbestemte verdiene eller at verdiene den sender ikke samsvarer med det faktiske trykket i innsugsmanifolden og i disse tilfellene utløser den feilkoden. Du kan merke deg at om spenningen er under 0,5 volt, har du et problem med sensoren.
Informasjon om dette trykket brukes til å bestemme mengden av drivstoff som tilføres forbrenningskammeret, tenningstiden og de variable ventiltidene. Får motorstyreenheten feil informasjon av ladetrykksensoren kan dette føre til at motorens drift forstyrres og at mer drivstoff blir brukt.
Årsakene til feilkoden P0107
Dette er mulige årsaker til feilkode P0107:
- Denne feilkoden oppstår ofte i kombinasjon med andre feilkoder, noe som også kan være årsaken til denne koden.
- Korroderte, defekte eller løse strømkabler og tilkoblinger til sensoren for ladetrykk.
- Dårlig kvalitet på sikringer, bilens releer og brytere.
- Vakuumslangen som vanligvis kobler sensoren til innsugsmanifolden kan være skadet.
- Katalysatoren er tilstoppet eller defekt.
- Sensoren for ladetrykk er tilsmusset eller defekt.
- Masseluftmåleren kan være tilsmusset eller defekt.
- Svært sjeldent kan det være en defekt motorstyrenhet.
Dette kan skje med bilen når feilkoden P0107 vises
Dette er noen av de vanligste symptomene av feilkode P0107:
- Motorlampen tennes.
- Det er vanskelig å starte bilen.
- Feiltenning.
- Eksosen fra eksosrøret er svart.
- Drivstofforbruket øker.
- Ustabil drift av motoren og den kan plutselig dø.
Anbefalte utbedringer
Dette er utbedringer som kan løse problemet med feilkode P107:
- Sjekk først om bilen har andre feilkoder og få en oversikt over om feilkodene kan være knyttet til hverandre. Overlat dette arbeidet til et verksted om du ikke har tilstrekkelig erfaring og kunnskap innen dette området.
- Sjekk tilstanden til strømkabler, tilkoblinger, sikringer, releer og brytere som er tilkoblet og i nærheten til ladetrykksensoren. Skift dem ut ved behov.
- Fjern ladetrykksensoren, rengjør den ved behov. Du kan sjekke funksjonaliteten med et multimeter (en veiledning til dette finner du i brukerhåndboken til bilen din) Finner du skader, skal sensoren skiftes ut. Pass på at o-ringen på den nye ladetrykksensoren ikke er skadet.
- Kontroller nøye om det er skader på vakuumslangen som kobler ladetrykksensoren til innsugsmanifolden og reparer eller skift den ut om nødvendig.
- Sjekk tilstanden til katalysatoren, fjern eventuelle tilstoppinger og skift den ut om nødvendig.
- Sjekk om bilens luftmassemåleren må rengjøres eller skiftes ut.
- Sjekk om motorstyreenheten er defekt og skift den ut om nødvendig.
Ofte stilte spørsmål
Hva betyr feilkoden P0107?
Det betyr at ladetrykksensoren, som er ansvarlig for å måle det absolutte trykket i innsugsmanifolden, har en for lav inngangsspenning. Motorstyreenheten får informasjon om dette og utløser feilkoden.
Hva forårsaker feilkoden P0107?
Årsakene kan variere, ofte ligger det et problem i strømkablene eller tilkoblingene til ladetrykksensoren. Det kan også være en vakuumlekkasje i nærheten av den samt mekanisk skade eller tilsmussing av luftmassemåleren eller bilens katalysatoren.
Hvordan sletter jeg feilkoden P0107?
Du kan slette feilkoden ved å bruke et OBD2-apparat, husk at hvis du velger å slette koden selv vil du være ansvarlig for å få utbedret årsaken til feilkoden, om dette betyr at du reparerer den selv eller leverer bilen på et verksted.
Kan feilkoden P0107 forsvinne av seg selv?
Denne feilkoden vil ikke forsvinne av seg selv, den må slettes med et diagnoseapparat.
Kan jeg kjøre med feilkoden P0107?
Dette er en feilkode som du bør utbedre så snart som mulig. Kjører du for lenge med denne koden vil du ende opp med at bilen settes i nødmodus eller at den ikke starter i det hele tatt. Denne feilkoden kan også skade katalysatoren, noe som er en svært dyr reparasjon om den må skiftes ut.
Hvor mye koster en bildiagnose?
Prisen kan ligge mellom 399 kr og 1000 kr, det varierer fra verksted til verksted. Et diagnoseverktøy leser av og dokumenterer de elektroniske feilkodene til bilen. Feilhistorikken oppsummeres i en feilrapport, den bygger grunnlaget for videre feilsøking og eventuelt reparasjonsarbeid. Slik kan du oppdage skjulte feil før mer alvorlige skader oppstår. Du kan bruke feilrapporten til å hente inn pristilbud fra ulike verksteder, sammenligne priser og velge det verkstedet du ønsker.