Sensor for ladetrykk / absolutt trykk i innsugsmanifolden – for lav inngangsspenning (Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input)
Motorstyreenheten oppdager at sensoren for ladetrykk har en for lav inngangsspenning, dvs. at spenningen som måles faller nedenfor de forhåndsbestemte verdiene eller at verdiene den sender ikke samsvarer med det faktiske trykket i innsugsmanifolden og i disse tilfellene utløser den feilkoden. Du kan merke deg at om spenningen er under 0,5 volt, har du et problem med sensoren.
Informasjon om dette trykket brukes til å bestemme mengden av drivstoff som tilføres forbrenningskammeret, tenningstiden og de variable ventiltidene. Får motorstyreenheten feil informasjon av ladetrykksensoren kan dette føre til at motorens drift forstyrres og at mer drivstoff blir brukt.
Årsakene til feilkoden P0107Dette er mulige årsaker til feilkode P0107:
Dette er noen av de vanligste symptomene av feilkode P0107:
Dette er utbedringer som kan løse problemet med feilkode P107:
Det betyr at ladetrykksensoren, som er ansvarlig for å måle det absolutte trykket i innsugsmanifolden, har en for lav inngangsspenning. Motorstyreenheten får informasjon om dette og utløser feilkoden.
Årsakene kan variere, ofte ligger det et problem i strømkablene eller tilkoblingene til ladetrykksensoren. Det kan også være en vakuumlekkasje i nærheten av den samt mekanisk skade eller tilsmussing av luftmassemåleren eller katalysatoren.
Du kan slette feilkoden ved å bruke et OBD2-apparat, husk at hvis du velger å slette koden selv vil du være ansvarlig for å få utbedret årsaken til feilkoden, om dette betyr at du reparerer den selv eller leverer bilen på et verksted.
Denne feilkoden vil ikke forsvinne av seg selv, den må slettes med et diagnoseapparat.
Dette er en feilkode som du bør utbedre så snart som mulig. Kjører du for lenge med denne koden vil du ende opp med at bilen settes i nødmodus eller at den ikke starter i det hele tatt. Denne feilkoden kan også skade katalysatoren, noe som er en svært dyr reparasjon om den må skiftes ut.
Prisen kan ligge mellom 399 kr og 1000 kr, det varierer fra verksted til verksted. Et diagnoseverktøy leser av og dokumenterer de elektroniske feilkodene til bilen. Feilhistorikken oppsummeres i en feilrapport, den bygger grunnlaget for videre feilsøking og eventuelt reparasjonsarbeid. Slik kan du oppdage skjulte feil før mer alvorlige skader oppstår. Du kan bruke feilrapporten til å hente inn pristilbud fra ulike verksteder, sammenligne priser og velge det verkstedet du ønsker.
Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter