Erstatt Kileribberem av deg selv

Skift Kileribberem selv – veiledninger og videoleksjoner

Praktiske veiledninger og tips om å bytte Kileribberem
Merke
Modell
Bildelkategori
Endring av Kileribberem: videoopplæringer

Oftest sette videoleksjoner om bilreparasjoner

  • Bytte Multireim selv - video på nett
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Serpentinbelte, Strammerull på FORD MONDEO 3
  • Montering Multireim selv videoguide på MERCEDES-BENZ C-CLASS
    Hvordan bytte du kileribberem med strammer på MERCEDES-BENZ C W204 BRUKSANVISNING | AUTODOC
  • Hvordan og når bytte Multireim VW GOLF IV (1J1): videoopplæring
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på VW GOLF 4 (1J1) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Fjerne Multireim instruksjoner på nett
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på VW GOLF 5 (1K1) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Tips om bytte Multireim TOYOTA
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på TOYOTA AYGO 1 (AB10) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Utforsk hvordan du løser problemet med Multireim FIAT: videoguide
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på FIAT DOBLO 1 (223) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Bytte Multireim selv - video på nett
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på PEUGEOT 208 1 (CA_,CC_) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Montering Multireim selv videoguide på MAZDA 2
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Generatorrem på MAZDA 2 DY
  • Hvordan og når bytte Multireim MERCEDES-BENZ B-CLASS (W245): videoopplæring
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på MERCEDES-BENZ B200 (W245) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Fjerne Multireim instruksjoner på nett
    Hvordan bytte serpentin belte, strammeskive, vibrasjonsdemper på MERCEDES-BENZ 190 W201
  • Tips om bytte Multireim RENAULT
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på RENAULT SCENIC 2 (JM) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Utforsk hvordan du løser problemet med Multireim BMW: videoguide
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på BMW 520i (E39) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Hvordan bytte multireim / kileribberem der på OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Hvordan bytte multireim der på MERCEDES-BENZ W203 C-Klasse [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
    Hvordan bytte multireim der på MERCEDES-BENZ W203 C-Klasse [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Hvordan bytte multireim / kileribberem der på AUDI A4 B8 Sedan [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på AUDI A4 B8 Sedan [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Hvordan bytte multireim / kileribberem der på PEUGEOT 206 1 (2D) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
    Hvordan bytte multireim / kileribberem der på PEUGEOT 206 1 (2D) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
Vil du ha mer praktisk informasjon?

Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.

Installer AUTODOC CLUB-appen!
Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.
Opplæring for Kileribberem bytt - skann QR-koden
Skann

Last ned appen:

  • – skann QR-koden
  • - last ned fra App Store
  • - last ned fra Google Play
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter

Bytt Kileribberem - veiledning med bestepraksis

Videoveiledning for bytte av Kileribberem - en AUTODOC CLUB spilleliste

  • Bytt Kileribberem selv - gratis veiledningsvideo
    Play all playlists
    Hvordan skifte multireim opplæring | Steg-for-steg videoguide
Kileribberem feilsøkingsveiledning gjør-det-selv
Råd om bilvedlikehold
  • Multireim erstatning og mange flere - gratis videotips
    Slik blir du kvitt vond lukt i bilen | AUTODOC
  • Tips til bytte av Multireim
    Slik fjerner du en bolt som har blitt rund uten å sveise | Tips fra AUTODOC
  • Multireim vedlikeholdstips
    Ting du aldri må gjøre med automatgirkasser | Tips fra AUTODOC
  • Multireim service tips
    10 uunnværlige verktøy ved bilreparasjoner | Del 2 | AUTODOC

Ofte stilte spørsmål om å bytte multireimer

Hva er tegnene på en defekt multireim?

Enhver defekt i denne komponenten vil påvirke enhetene den driver: dynamo, kompressoren til klimaanlegget, hydraulisk servostyring og kjøleviften. Føreren kan for eksempel legge merke til at batteriet begynner å lade saktere. Da begynner batterilampen å lyse eller blinke på dashbordet. Dersom bilen din har hydraulisk servostyring, må du bruke mye mer kraft til å dreie på rattet hvis det er noe galt med multireimen. Det kommer en karakteristisk hvinelyd fra under panseret når du starter motoren og kjører med høy hastighet. Når du inspiserer enheten visuelt, kan du legge merke til sprekker, avslitte partier, ribber som har løsnet og oljespor på delen.

Kan en defekt multireim føre til økt forbruk av drivstoff?

Nei, det påvirker ikke forbruket av drivstoff om denne delen er slitt. Dersom reimen er strammet for mye, fører det til økt mekanisk sideveis belastning på dynamoen og veivakselen. Det trenger mer energi for å rotere, og dermed forbruker motoren noe mer drivstoff. Denne forskjellen er så ubetydelig at den er neste umulig å legge merke til uten spesielt presisjonsmåleverktøy.

Hvorfor hviner det i multireimen når det er kaldt?

En hvinende lyd når motoren starter, spesielt når det er kaldt ute, er vanligvis på grunn av økt viskositet i smøremiddelet i dynamolagrene eller hjul og ruller i andre enheter. Fastere smøremiddel gjør at det trengs mer kraft enn normalt til for å drive på hjulet. Dette fører til at reimen sklir, og dermed oppstår det en spesifikk hvinende lyd. Lyden forsvinner etterhvert, når alle bilenhetene blir varme. En annen årsak til hvining fra reimen rett etter at du starter motoren, er at det kan samles kondensert vann mellom reimen og hjulene, som evaporerer når motoren blir varm.

Går det an å fortsette å bruke multireimen etter at det er oppdaget feil på den?

En defekt reim må byttes ut med en gang. Ellers kan den ryke mens du kjører, noe som gjøre det vanskeligere å styre bilen, fører til defekter i elektrisk utstyr og utlading av batteriet, slik at det ikke er mulig å starte motoren. En revnet multireim er også farlig for ventilstyringen, den kan bli viklet rundt veivakselreimskiven eller andre skiver i systemet. Det kan føre til at tannreimen går i stykker, defekte ventiler i motoren og sprekker i tannhjulene til kamakselen.

Kan jeg bytte ut multireimen selv?

Det er en forholdsvis arbeidskrevende prosedyre å bytte ut multireimen. Ved å følge veiledningene fra AUTODOC CLUB, kan du ta hånd om jobben selv. Husk at det anbefales å bytte ut rullene sammen med reimen. Ta et bilde eller tegn hvordan reimen forløper før du begynner. Og det er meget viktig at reimen strammes på riktig måte når du er ferdig. Det kan hende at du trenger spesialverktøy til dette.

Hva fører til at multireimen ryker?

Vanligvis ryker reimen på grunn av kraftig eller ujevn slitasje, eller hvis hjulene ikke er korrekt innrettet, eller hvis lagrene til dynamoen eller andre tilkoblede enheter er blokkerte. Dette problemet opptrer også når delen ikke ble montert riktig, for eksempel opp ned eller ikke i følge med diagrammet for opplegg fra bilprodusenten. Det er også farlig å ignorere anbefalingen fra produsenten om å bytte ut hjulene sammen med reimen. Slitte hjul har ru overflater som kan skade den nye reimen. Det er også viktig å passe på at komponenten er riktig strammet.

Hva er multireimen koblet til?

Denne komponenten kan koble sammen forskjellige enheter avhengig av bilens konstruksjon og utstyrspakke. Vanligvis er reimen festet til hjulene til dynamoen, kompressoren til klimaanlegget og pumpen til den hydrauliske servostyringen. I tillegg er det stramme- og løpehjul i systemet. Du finner et detaljert diagram med opplegget til reimen i bilhåndboken.