
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hva er tegnene på en defekt multireim?
Enhver defekt i denne komponenten vil påvirke enhetene den driver: dynamo, kompressoren til klimaanlegget, hydraulisk servostyring og kjøleviften. Føreren kan for eksempel legge merke til at batteriet begynner å lade saktere. Da begynner batterilampen å lyse eller blinke på dashbordet. Dersom bilen din har hydraulisk servostyring, må du bruke mye mer kraft til å dreie på rattet hvis det er noe galt med multireimen. Det kommer en karakteristisk hvinelyd fra under panseret når du starter motoren og kjører med høy hastighet. Når du inspiserer enheten visuelt, kan du legge merke til sprekker, avslitte partier, ribber som har løsnet og oljespor på delen.
Kan en defekt multireim føre til økt forbruk av drivstoff?
Nei, det påvirker ikke forbruket av drivstoff om denne delen er slitt. Dersom reimen er strammet for mye, fører det til økt mekanisk sideveis belastning på dynamoen og veivakselen. Det trenger mer energi for å rotere, og dermed forbruker motoren noe mer drivstoff. Denne forskjellen er så ubetydelig at den er neste umulig å legge merke til uten spesielt presisjonsmåleverktøy.
Hvorfor hviner det i multireimen når det er kaldt?
En hvinende lyd når motoren starter, spesielt når det er kaldt ute, er vanligvis på grunn av økt viskositet i smøremiddelet i dynamolagrene eller hjul og ruller i andre enheter. Fastere smøremiddel gjør at det trengs mer kraft enn normalt til for å drive på hjulet. Dette fører til at reimen sklir, og dermed oppstår det en spesifikk hvinende lyd. Lyden forsvinner etterhvert, når alle bilenhetene blir varme. En annen årsak til hvining fra reimen rett etter at du starter motoren, er at det kan samles kondensert vann mellom reimen og hjulene, som evaporerer når motoren blir varm.
Går det an å fortsette å bruke multireimen etter at det er oppdaget feil på den?
En defekt reim må byttes ut med en gang. Ellers kan den ryke mens du kjører, noe som gjøre det vanskeligere å styre bilen, fører til defekter i elektrisk utstyr og utlading av batteriet, slik at det ikke er mulig å starte motoren. En revnet multireim er også farlig for ventilstyringen, den kan bli viklet rundt veivakselreimskiven eller andre skiver i systemet. Det kan føre til at tannreimen går i stykker, defekte ventiler i motoren og sprekker i tannhjulene til kamakselen.
Kan jeg bytte ut multireimen selv?
Det er en forholdsvis arbeidskrevende prosedyre å bytte ut multireimen. Ved å følge veiledningene fra AUTODOC CLUB, kan du ta hånd om jobben selv. Husk at det anbefales å bytte ut rullene sammen med reimen. Ta et bilde eller tegn hvordan reimen forløper før du begynner. Og det er meget viktig at reimen strammes på riktig måte når du er ferdig. Det kan hende at du trenger spesialverktøy til dette.
Hva fører til at multireimen ryker?
Vanligvis ryker reimen på grunn av kraftig eller ujevn slitasje, eller hvis hjulene ikke er korrekt innrettet, eller hvis lagrene til dynamoen eller andre tilkoblede enheter er blokkerte. Dette problemet opptrer også når delen ikke ble montert riktig, for eksempel opp ned eller ikke i følge med diagrammet for opplegg fra bilprodusenten. Det er også farlig å ignorere anbefalingen fra produsenten om å bytte ut hjulene sammen med reimen. Slitte hjul har ru overflater som kan skade den nye reimen. Det er også viktig å passe på at komponenten er riktig strammet.
Hva er multireimen koblet til?
Denne komponenten kan koble sammen forskjellige enheter avhengig av bilens konstruksjon og utstyrspakke. Vanligvis er reimen festet til hjulene til dynamoen, kompressoren til klimaanlegget og pumpen til den hydrauliske servostyringen. I tillegg er det stramme- og løpehjul i systemet. Du finner et detaljert diagram med opplegget til reimen i bilhåndboken.