Slik feilsøker du når koden P0106 opptrer
Dette betyr feilkoden P0106
Feil indikator / ikke justert sensor for absolutt trykk på innsugsmanifolden / barometrisk trykk på innsugsmanifolden (Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem)
Det betyr at sensoren for ladetrykk har et generelt problem med utgangsspenningen den sender til motorstyreenheten eller at det er et problem med motorytelsen. Sensoren for ladetrykk måler og kontrollerer det absolutte trykket i innsugningsmanifolden. Denne informasjonen bruker motorstyreenheten til å regne ut fyllingsgraden i motoren, slik at den vet hvilken drivstoffmengde som er riktig. Sensoren for ladetrykk sender signaler til motorstyreenheten i form av volt, den skal ligge mellom 1 til 4,5 volt. Oppstår det et problem i den elektriske kretsen til MAP-sensoren og motorstyreenheten får informasjon om at denne spenningen beveger seg helt uberegnelig opp og ned samt at den ikke ser noen tilsvarende endring i motorbelastningen, da utløser den feilkode P0106.
Årsakene til feilkoden P0106
Dette er mulige årsaker til feilkode P0106:
Dette kan skje med bilen når feilkoden P0106 vises
Dette er noen av de vanligste symptomene av feilkode P0106:
- Varselslampen for motoren slår seg på.
- Motoren er ustabil i drift.
- Eksosen som kommer ut er svært svart, pga. en for rik blanding av drivstoff og luft.
- Akselerasjonen er litt hakkete.
- Tomgangen er ujevn.
- Det kan oppstå feiltenning fordi posisjonssensor for gasspedalen og MAP-sensoren ikke fungerer godt nok sammen.
Anbefalte utbedringer
Dette er utbedringer som kan løse problemet med feilkode P0106:
- Slett feilkodene og ta en liten testtur, deretter laster du ned feilminnet for å se om koden fortsatt er der.
- Det kan være et internt mekanisk problem i motoren eller et lavt drivstofftrykk som hindrer at MAP-sensoren får riktige avlesninger. Derfor bør også andre feilkoder sjekkes, før du setter i gang med utbedringen.
- Sjekk alle motorens innsugspakningene og slangene rundt innsugsmanifolden for skader som kan forårsake lekkasjer og bytt dem ut om nødvendig.
- Sjekk alle ledninger rundt bilens innsugsmanifolden og til MAP-sensoren for skader eller om de er løse, og skift den ut om nødvendig.
- Bruk et multimeter til å teste den utgående spenningen fra MAP-sensoren. I tomgang skal den ligge mellom 1 og 1,5 volt og ved full gass opptil 4,5 volt.
- Sjekk MAP-sensoren for skader og skift den ut om nødvendig. Pass på at o-ringen på den ikke er skadet når du setter inn den nye.
- Motorstyreenheten kan være defekt, men dette skjer svært sjeldent.
Ofte stilte spørsmål
Hva betyr feilkoden P0106?
Feilkoden betyr at spenningen som sendes fra MAP-sensoren til motorstyreenheten er for lav eller for høy eller at det er et problem med ytelsen.
Hva forårsaker feilkoden P0106?
Årsakene kan være mange. Det kan være et elektrisk problem, som en kortslutning eller en åpen krets, eller en vakkumlekkasje rundt innsugsmanifolden. En defekt MAP-sensor eller en annen defekt i motoren som påvirker avlesningene til MAP-sensoren. Derfor er det viktig å lese av alle feilkodene som er i feilminnet og se på «hele bildet» av alle feilkodene. Dukker det opp mange feilkoder kan det være lurt å få bilen undersøkt på et verksted, da dette krever et komplekst diagnosearbeid.
Hvordan sletter jeg feilkoden P0106?
Feilkoden kan du slette selv med et OBD2-apparat som kobles opp til bilen. Et verksted vil også slette feilkoden når de utbedrer årsaken til feilkoden for deg.
Kan feilkoden P0106 forsvinne av seg selv?
Denne feilkoden vil ikke forsvinne av seg selv, den må slettes med et diagnose apparat.
Kan jeg kjøre med feilkoden P0106?
Vi anbefaler å ikke kjøre mer en nødvendig med denne feilkoden, den bør utbedres så snart som mulig. Problemer med sensoren for ladetrykk kan lede til at det er vanskelig å starte motoren, at motordriften er ustabil og en stor økning i drivstofforbruket, noe som øker slitasjen på motoren og kan føre til interne skader.
Hvor mye koster en bildiagnose?
En bildiagnose kan ligge mellom 399 kr og 1000 kr, det varierer fra verksted til verksted. Verkstedet bruker et diagnostisk verktøy for å lese av feilminnet til bilen din. De gir deg en feilrapport med eventuelle feilkoder som er grunnlaget for videre feilsøking og mulig reparasjonsarbeid. Mange verksteder tilbyr også å slette eventuelle feilkoder hvis du vil det. I så tilfelle er det ditt ansvar at mulige feil blir reparert. Det praktiske med feilrapporten du får fra bildiagnosen er at du kan bruke det til å hente inn tilbud fra ulike verksteder, slik kan du sammenligne priser og finne det som passer best for deg.