Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Når er det på tide å bytte bremseskivene?
Levetiden til bremseskivene fremme er i gjennomsnitt 50 000–70 000 kilometer, og for de bak er den 70 000–100 000 kilometer. Noen ganger må de imidlertid byttes tidligere. Det må monteres nye bremseskiver hvis de gamle er så slitt at de er tynnere enn den minste tykkelsen som er spesifisert i håndboken for bilen. Det anbefales å sjekke dette med en skyvelære for hver 10 000. kilometer. Sprekker, hakk, ujevn slitasje og skjevhet er også tegn på at komponentene må byttes ut.
Slik går du frem for å sjekke slitasjen til bremseskivene:
Det er også noen indirekte tegn på at bremseskivene dine må sjekkes eller byttes ut. Slingring, gnissing, skramling eller vibrasjoner når du bremser kan tyde på at det er kommet kast i delene. Da kan det hende at du må ta ekstra mål, for eksempel med en indikatorklokke. Rengjør hjulnavet og bremseskiven godt før du tar målingene. Fest enheten til et stativ og plasser spindelen i loddrett stilling i forhold til overflaten til bremseskiven, omtrent 5 mm fra kanten. Tuppen til spindelen skal være i kontakt med overflaten. Deretter dreier du på hjulnavet. Indikatorklokken skal ikke avvik på mer enn 0,06 mm.The tip of the spindle should contact the surface. Then, rotate the wheel hub. The dial indicator should not show the deflection of over 0.06 mm.
Lite effektiv og ujevn bremsing, samt en vibrerende bremsepedal er ofte tegn på at bremseskiven er ujevnt slitt.
Må jeg bytte bremseskivene og bremseklossene sammen?
Det anbefales å bytte bremseklossene når du først bytter bremseskivene. De gamle vil være slitt i samme form som de gamle skivene. Derfor er det en risiko for at de nye skivene blir for tidlig slitt og at bremseytelsen reduseres hvis disse klossene brukes om igjen. Det avhenger av bilens utforming og dine tekniske kunnskaper hvor lang tid prosedyren tar. Vanligvis kan det ta mellom 15 minutter til 3 timer å montere nye bremseskiver og bremseklosser.
Kan jeg bytte ut bare én bremseskive?
Nei, det kan du ikke. Bremseskivene må byttes ut i par på en aksel. Ellers vil den gamle og tynnere skiven føre til at stempelslagene får forskjellig lengde, bremsemekanismene vil dermed ikke reagere samtidig, noe som i sin tur leder til at bilen blir ustabil når du bremser.
Er det farlig å kjøre med slitte bremseskiver?
Ja, det er ganske farlig, og derfor bør slitte bremseskiver byttes med en gang. En bremseskive som er for tynn kan ikke spre varme effektivt, så den kan sprekke eller bli ødelagt hvis den blir for varm. Resultatet er at hjulet blir låst og bilen skrenser. Ujevn slitasje og dype riller reduserer området som er i kontakt med bremseklossen, noe som fører til dårligere bremseytelse. Kast i skivene vil føre til ujevn rotasjon, som igjen fører til ujevn slitasje av overflaten og at pedalen kan trykkes lenger inn. Når det gjelder korrosjon kan bremseskiven fortsatt brukes hvis det ikke er så mye, du bør imidlertid rense overflaten ved å presse bremsepedalen helt inn mens du kjører. Dersom korrosjonen har ført til at bremseytelsen er blitt betraktelig dårligere eller bremsemekanismen ikke fungerer riktig lenger, må komponentene byttes ut så raskt som mulig.