![Bytt Bremsesko selv - gratis veiledningsvideo](https://i.ytimg.com/vi/un-whPU0yUU/mqdefault.jpg)
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Når er det på tide å bytte bremsesko?
Komponentene har en gjennomsnittlig levetid på 60 000 kilometer eller mer. Den kan imidlertid bli redusert på grunn av uheldige kjørevaner. Hvis, for eksempel, håndbrekket ikke slippes helt opp, vil bremseskoene være i kontakt med bremsetromlene, og det fører til at de blir veldig raskt slitt.
Overvåk tilstanden til bremseskoene via det spesielle inspeksjonshullet i platen bak på bremsetrommelen. Du kan vurdere tykkelsen på friksjonsbeleggene når bilen er løftet opp. Hvis størrelsen til komponentene underskrider grensen som vanligvis settes av produsenten, må delene byttes ut. Andre tegn på slitasje er at bremsepedalen vibrerer, lengre bremselengde og at bilen skjener ved bremsing.
Hva en den minste tillatte tykkelsen på bremsesko?
Den minste tillatte tykkelsen til friksjonsbelegget er angitt i bilens vedlikeholdshåndbok. Det er vanligvis 1,5–2 mm. Hvis det er mer praktisk for deg å måle tykkelsen på belegget sammen med underlaget, må dette målet ikke være under 5,0 mm. Det er best å ikke la bremsesystemet nå dette punktet i det hele tatt.
Dersom friksjonsbelegget er slitt til under den tillatte grensen, blir bremseeffektiviteten betraktelig redusert siden friksjonskoeffisienten mellom metalloverflatene er mye lavere. Videre kan trykket som presser sammen skoen og trommelen bli redusert når disse delene er slitt. I noen tilfeller kan friksjonsbelegget løsne fra underlaget og bli deformert, det fører til fullstendig bremsehavari.
Må jeg bytte ut bremseskoene i par?
Disse delene bør byttes ut som et sett på en aksel i følge med ekspertenes anbefalinger. Hvis de bare byttes på ett hjul, kan det føre til redusert stabilitet ved bremsing. Rengjør alle elementene i systemet og sjekk at bremsemekanismen er godt smurt når du utfører denne jobben. Fjærene må byttes ut hvis de er rustet. Kontroller mansjettene til hjulsylinderne også. Luft i systemet eller lekkasje av bremsevæske reduserer effektiviteten til nye komponenter også. Du bør også sjekke at håndbrekket fungerer som det skal.
Hvilke verktøy trenger jeg til å bytte bremsesko?
Det avhenger av merket, modellen og versjonen til bilen din, du kan trenge spesialtenger, skrutrekkere med en spesifikk form og kroker. Dette tilbehøret er praktisk når du skal demontere og montere stoppskiver til fjærer og returfjærer. Verktøysettene kan inkludere klemmer til bremsestempel og -slanger og tilbehør til sammenpressing av fjærer og justering av avstander.
Det er mer komplisert å bytte ut bremseskoene i trommelbremser enn det er å bytte bremseklosser. En erfaren fagperson kan gjøre denne jobben på omtrent en time. Nybegynnere kan trenge opp til 3 timer.