Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Når må jeg bytte bremseklosser?
Inspiser komponentene i bremsesystemet etter 10 000 kilometer. Se etter om det er metallspon på bremseklossene. Det er et tegn på at de er veldig slitt. Bremseklossene på framakselen byttes vanligvis etter 25 000–40 000 kilometer, og de på bakakselen eller 40 000–60 000 kilometer. Bytt ut komponentene med en gang hvis tykkelsen reduseres til den angitte minstegrensen i bilens dokumentasjon. Delene må også byttes ut hvis slitasjesensoren viser det (hvis det er montert en), hvis bremsene hyler når du bremser, ved økt bremselengde og hvis pedalen kan trykkes veldig langt inn eller vibrerer.
Må jeg bytte ut alle bremseklossene samtidig?
Bremseklossene må byttes ut som et sett på en aksel. Det sikrer at bilen kan bremses så effektivt som mulig. Ny komponenter kan presses hardere mot skiven, slik at minskingen av farten til hjulene går raskere. Stabiliteten til bilen blir påvirket hvis du bare bytter bremseklosser på en side.
Kan jeg bytte ut bremseklossene selv?
Ja, det kan du. Les PDF-veiledningene og se videoveiledningene våre, og pass på at du sjekker på anbefalingene fra bilprodusenten før du setter i gang med arbeidet. Du kommer til å trenge følgende verktøy: kraftpiper, skrallenøkkel, momentnøkkel, brekkjern, bremseklaveverktøy, kombinasjonsnøkkel, kjørner, hammer og rundtang. Du trenger hjulklosser, løfteutstyr, kobberfett og et deksel til å beskytte lakkerte karosserideler når du skal gjøre bilen klar til reparasjonen. Når det gjelder kjemikalier, trenger du en rengjøringsspray for bremser, kobberfett og bremsepasta. Ikke glem å bruke åndedrettsvern, vernehansker og -briller.
Utskiftingen tar ikke lang tid. En erfaren person kan gjennomføre monteringen av delene på 15–20 minutter per hjul. Dermed vil det ta omtrent 1–1,5 timer å montere komponentene på både for- og bakhjulene. Det kan ta lengre tid for nybegynnere. Det er ikke nødvendig å lufte bremsene etter utskiftingen, siden den ikke påvirker systemets tetthet.
Hva fører til at bremseklossene blir raskt slitt?
Rask slitasje på bremseklossene er veldig ofte er resultat av defekte bremsekaliper. Fastklemte styrepinner eller stempler gjør at det er umulig å trekke bremseklossen bort fra bremseskiven etter bremsing. Dermed utsettes delen for slipende slitasje og overoppheting. Hvor slitt bremseskivene er, påvirker også tilstanden til bremseklossene. Riller og opphevede kanter på overflaten fører til ujevn slitasje av bremseklossene. I noen tilfeller kan disse delene bli defekte på grunn av at det kommer fremmedlegemer mellom kontaktflatene, som for eksempel grus og småstein. Kjørestil er en annen ting som kan påvirke rask slitasje. Hyppig bråbremsing og kjøring på svingete veier på fjellet kan føre til at komponentene blir overopphetet. Høytytende bremseklosser som beholder driftsegenskapene ved ekstremt høye temperaturer er derfor best til sportslig kjøring.