
Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvilken funksjon har øvre og nedre bærearmer?
Det kan variere litt, avhengig av utformingen til bilens oppheng. I oppheng med doble bærearmer er de øvre bærearmene festet til den øvre delen av styrespindelen, som hindrer at hjulet heller mens du kjører. De nedre er også festet til spindelen, og til den nedre delen av støtdemperen, for å hindre at den kommer i bevegelse. I multilink-oppheng overfører de øvre bærearmene tverrgående krefter og fester spindelen til underrammen. Den fremre, nedre armen fastsetter spissingen til hjulene. Den bakre, nedre armen holder vekten til bilkarosseriet via fjæren.
Hva er tegnene på at en bærearm er defekt?
En defekt bærearm kan føre til at bilen drar til en side. Hjulene blir feil innrettet. Dekkene slites ujevnt. De støtdempende egenskapene til opphenget reduseres, det kan spesielt merkes når du kjører på dårlige veier. Du kan høre noen spesielle lyder når du kjører, banking, gnissing eller klikking. Det skjer vanligvis på humpete veier. På jevne overflater kan du høre en bestemt summing fra opphenget, og hyling når hjulene dreies. Det kan oppstå overstyring eller understyring, og styreresponsen kan bli forsinket.
Er det farlig kjøre med en dårlig bærearm?
En defekt del fører til dårligere styrbarhet, noe som påvirker sikkerheten negativt. Det er stor risiko for å skli på glatte overflater. En defekt bærearm innebærer en risiko for at hjulet heller for mye til en side, noe som er veldig farlig når du kjører fort, siden det kan føre til at du mister kontrollen over bilen fullstendig.
Hva fører til at bærearmer blir defekte?
De mest sårbare elementene til disse komponentene er bøssinger og bærekuler. De første blir harde og sprekker med tiden, og gummidelen kan løsne fra metalldelen. Når det gjelder bærekulene, kan innleggsdelen og kulen bli slitt, det fører til spill. Dersom utskiftingen ikke skjer i god tid, kan festene og festepunktene til bøssingene og bærekulene gå i stykker på grunn av høyere belastning og spill. Det øker risikoen for at bærearmen knekker hvis hjulet ruller over en hindring. Vær oppmerksom på at selv en ny del kan gå i stykker på grunn av kraftige sammenstøt. I noen tilfeller kan komponentene bli svakere på grunn av korrosjon.
Kan jeg bytte ut bare én bærearm?
Du kan bytte ut bare den defekte bærearmen, men det anbefales å bytte disse delene i par, spesielt hvis de har vært i bruk over lengre tid. Selv en bærearm som ikke har vært i bruk så lenge, kan være teknisk forskjellig fra nye komponenter. I tillegg har delene omtrent lik levetid. Derfor er det sannsynlig at den andre vil gå i stykker snart, når den ene gjøre det.
Hvor lang tid tar det å bytte ut bærearmer?
Utskifting av disse komponentene kan ta 1–5 timer. Det er ganske arbeidskrevende å fjerne og montere disse delene. Verktøyet du trenger til dette inkluderer en jekk og en fjærspenner. Jobben innebærer vanligvis at bremsemekanismen må fjernes. Det er helt nødvendig å få hjulene rettet inn etter at det er blitt montert nye bærearmer, uansett om det er øvre eller nedre. Det er viktig å utføre denne prosedyren korrekt, siden det er veldig viktig for levetiden til dekkene og elementene i opphenget, styrbarheten til bilen og sikkerheten på veien.