Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hva er tegnene på et defekt hjullager?
De første tegnene på at et hjullager er slitt, er gnisselyder, banking, skrangling eller andre uvanlige lyder fra hjulet. Disse lydene kan blir høyere eller forsvinne i svinger. For eksempel tyder det på at noe er galt med komponenten til det venstrehjulet hvis du hører lyder når du svinger til høyre. Dersom lyden forsvinner, tyder det på at lageret på høyre side er defekt. I tillegg kan du føle vibrasjoner i rattet. Noen ganger overføres vibrasjonen til karosseriet. Bilen kan dra til en side når du bremser hvis et hjullager er blokkert. Når du tar tak i toppen og bunnen av et hjul og forsøker å bevege det opp og ned, vil det være slark.
I noen tilfeller begynner ABS-varsellampen på dashbordet å lyse, siden lageret og ABS-bremsesystemet er knyttet sammen. Komponenten har en integrert ABS-sensorring som måler hjulrotasjonshastigheten.
Det er en vanlig oppfatning at et defekt hjullager fører til at drivverket ikke fungerer som det skal, men dette stemmer ikke. Så dersom det er noe feil med girkassen din, må du lete etter feilen andre steder.
Kan jeg bytte et hjullager selv?
Hvis du har grunnleggende kunnskaper om å reparere biler, kan du bytte ut et hjullager selv. Videoveiledninger fra AUTODOC CLUB kan hjelpe deg. Vær imidlertid oppmerksom på at det er mye arbeid å bytte delene. Du kan komme til å trenge en metallbørste, et sett med lageravtrekkere, skrunøkler, hjulkryss, hammer og skrutrekkere. Det er også en god ide å handle inn vedlikeholdsprodukter til bilen, som rengjøringsmiddel for bremsene til å fjerne smuss og fett fra overflaten, rustløser til å løse fester som sitter fast og universalfett. Jobben er enklere hvis du kan få hevet bilen. Det kan gjennomsnittlig ta mellom 1 og 3 timer å bytte komponenten på ett hjul, avhengig av utformingen til bilen og dine ferdigheter.
Komponentene må ikke byttes ut i par på en aksel. Ved behov kan du bytte ut en defekt del. Moderne biler har vanligvis hjullager som er i ett stykke. Det er ikke nødvendig å smøre dem før monteringen, siden de fylles med riktig type fett på fabrikken.
Det er veldig viktig at hjulnavmutteren strammes med rett moment, ellers kan delen gå raskt i stykker. Momentet kan variere avhengig av bilmerke og -modell, og er vanligvis spesifisert av bilprodusenten i håndboken for bilen.
Er det farlig å kjøre med et slitt hjullager?
Veldig. I det beste tilfellet vil det føre til en dyr reparasjon av opphenget å kjøre med et slitt hjullager. I det verste tilfellet, ved brudd på navlageret under kjøring, kan hjulet med ett sitte helt fast, og det fører til at du mister kontroll over bilen, noe som igjen kan føre til en ulykke.
Hvor raskt kan et hjullager gå i stykker?
Den gjennomsnittlige levetiden til komponenten er 100 000–150 000 kilometer. I noen tilfeller, hvis delen er defekt eller av dårlig kvalitet, eller hvis den ikke ble riktig installert, kan den gå i stykker etter så lite som 3000 kilometer.
Delen kan gå raskt i stykker hvis den ikke er rettet inn med rotasjonsaksen, hjulnavmutteren er strammet for hardt, den er blitt montert med feil verktøy, gjenbruk av gamle fester og pakninger eller på grunn av en aggressiv kjørestil med mange brå oppstarter og nedbremsinger. Kjøring på dårlige veier og for mye last i bilen er heller ikke bra for delen. Det anbefales ikke å kjøre gjennom dype dammer. Du bør også unngå uprofesjonell tuning, siden for brede eller store dekk, bruk av lavprofildekk, stivere fjærer og støtdempere øker belastningen på hjulnavenheten og kan føre til at den blir raskt ødelagt.