Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvordan vet jeg at et hjulnav er defekt?
Det er mulig å oppdage at hjulnav, med lager som kan byttes ut, er defekte ved å inspisere dem. Det er lett å se rustflekker og sprekker. Når du bytter lageret, kan det også være at du oppdager at lagersetet er ødelagt. Hvis akselmutteren brukes på nytt eller flensen er deformert, kan det føre til at navet slingrer eller at bremsepedalen vibrerer. Den faktiske årsaken til disse fenomenene kan imidlertid bare fastsettes ved bruk av spesialutstyr på et verksted. I navenheter som er i en del, er det vanligvis selve lageret som går i stykker. Det kan du legge merke til på indirekte tegn som summing når du kjører, dårlig styrbarhet eller at rattet vibrerer. Ta bilen til et verksted, så de kan undersøke den nøye.
Hva fører til at hjulnavet blir skadet?
Levetiden til navenheten er også avhengig av hvor og hvordan bilen kjøres. Dårlige veier, aggressiv kjøring, overbelastning av bagasjerommet, kjøring over humper og fartsdumper med høy hastighet og eksponering for fukt og veisalt er hovedårsakene til at navene blir slitt for tidlig. I tillegg kan defekter komme av feil ved monteringen og at mutrene er strammet for mye eller for lite.
Må jeg bytte hjulnavet sammen med lageret?
Ja, disse delene bør byttes samtidig. Når det gamle lageret trykkes ut, vil det bli skadet, og det kan derfor ikke brukes om igjen.