Instruksjonsbok for hvordan du bytter Oppvarming / lufting på bil

Veiledninger og tips om reparasjon og vedlikehold av Oppvarming / lufting

Her finner du en rekke veiledninger og videoleksjoner om vedlikehold av Oppvarming / lufting
Merke
Modell
Bildelkategori

Skifte Oppvarming / lufting-deler: trinn for trinn veiledninger

Vil du ha mer praktisk informasjon?

Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.

Oppvarming / lufting: veiledninger om utskifting og reparasjon
Reparasjon Oppvarming / lufting Steg-for-steg guide pdf

Oppvarming / lufting: Oftest sette videoleksjoner om bilreparasjoner

Løs problemer med bilen din og se på den nyttige videoguiden vår
Kupevifte
Gå til seksjon
  • Trenger du hjelp til å reparere bilen din? Lær hvordan du gjør det selv med vår steg-for-steg-guide
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Ventilatormotor på SKODA OCTAVIA 2 (1Z3)
Fant du ikke svaret på spørsmålet ditt i veiledningene? Du kan stille spørsmål om dette byttet på vårt nettforum .
Oppvarming / lufting vedlikehold og reparasjonsmanualer online
Praktiske tips fra AUTODOC CLUB
  • Triks til bytte av Oppvarming / lufting
    Hvorfor skriker bremsene? | Tips fra AUTODOC
  • Råd om Oppvarming / lufting vedlikehold
    Slik reparerer du skadde gjenger | Tips fra AUTODOC
  • Oppvarming / lufting vedlikeholdstips
    Slik gjenoppretter du bremsekalipere selv | Tips fra AUTODOC
  • Oppvarming / lufting service tips
    Slik kan du lett reparere et punktert dekk selv | Tips fra AUTODOC
Installer AUTODOC CLUB-appen!
Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.
Oppvarming / lufting service håndbok - skann QR-koden og installer AUTODOC CLUB-appen
Skann

Last ned appen:

  • – skann QR-koden
  • – last ned fra App Store
  • – last ned fra Google Play
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter

Vanlige spørsmål om å kontrollere og reparere varmesystemet i biler

Hvorfor slutter varmeapparatet å fungere?

Systemet for oppvarming av bilen slutter å fungere selv om bare en av komponentene blir defekte. Termostaten kan sette seg fast hvis det brukes kjølevæske av dårlig kvalitet. Kontrollerenheten for klimaanlegget og releet kan gå i stykker på grunn av defekte kabler. Rørene og radiatoren til systemet blir mindre tett med tiden, noe som fører til lekkasjer av kjølevæske og luft i systemet. Blokkerte luftkanaler, dårlig kabinfilter, skader på klaffer eller vifter fører til at det kommer mindre varm luft inn i kupeen. En vannpumpe som sitter fast, kan ikke sirkulere kjølevæsken.

Hvorfor fungerer varmeapparatet bare når bilen kjører?

Driften til varmeapparatet er direkte avhengig av at motorens kjølesystem er i gang. Frostvæske sirkulerer i rørene og radiatoren til systemet. Vannpumpen, som drives av en reim, sørger for tilførselen. Reimen kommer først i bevegelse når motoren er i gang. Motoren må komme opp i driftstemperatur for at kjølevæsken skal bli oppvarmet og ledet til radiatoren til varmeapparatet. Kald luft tvinges inn gjennom radiatoren av viften, og varmes opp før den ledes inn i kupeen.

Hvorfor tar det så lang tid før det blir varmt i kupeen?

Det tar lengre tid å varme opp en stor bil, enn det tar å varme opp en som er mer kompakt. Det tar også lengre tid å varme opp både motoren og kupeen når det er kuldegrader ute. På grunn av det lave drivstofforbruket, tar det lengre tid før dieselmotorer når driftstemperaturen enn det tar for bensinmotorer. Dermed holder det seg kjølig i dieselbiler lengre. Varmesystemene i elektriske biler er ikke alltid veldig effektivt på grunn av det svake termoelektrisk varmeapparatet.