Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvorfor slutter varmeapparatet å fungere?
Systemet for oppvarming av bilen slutter å fungere selv om bare en av komponentene blir defekte. Termostaten kan sette seg fast hvis det brukes kjølevæske av dårlig kvalitet. Kontrollerenheten for klimaanlegget og releet kan gå i stykker på grunn av defekte kabler. Rørene og radiatoren til systemet blir mindre tett med tiden, noe som fører til lekkasjer av kjølevæske og luft i systemet. Blokkerte luftkanaler, dårlig kabinfilter, skader på klaffer eller vifter fører til at det kommer mindre varm luft inn i kupeen. En vannpumpe som sitter fast, kan ikke sirkulere kjølevæsken.
Hvorfor fungerer varmeapparatet bare når bilen kjører?
Driften til varmeapparatet er direkte avhengig av at motorens kjølesystem er i gang. Frostvæske sirkulerer i rørene og radiatoren til systemet. Vannpumpen, som drives av en reim, sørger for tilførselen. Reimen kommer først i bevegelse når motoren er i gang. Motoren må komme opp i driftstemperatur for at kjølevæsken skal bli oppvarmet og ledet til radiatoren til varmeapparatet. Kald luft tvinges inn gjennom radiatoren av viften, og varmes opp før den ledes inn i kupeen.
Hvorfor tar det så lang tid før det blir varmt i kupeen?
Det tar lengre tid å varme opp en stor bil, enn det tar å varme opp en som er mer kompakt. Det tar også lengre tid å varme opp både motoren og kupeen når det er kuldegrader ute. På grunn av det lave drivstofforbruket, tar det lengre tid før dieselmotorer når driftstemperaturen enn det tar for bensinmotorer. Dermed holder det seg kjølig i dieselbiler lengre. Varmesystemene i elektriske biler er ikke alltid veldig effektivt på grunn av det svake termoelektrisk varmeapparatet.