Tilbake til temaer

Lita VOLVO XC90 I (C, 275) (06.2002 - 12.2014)

R. J.
22.11.2025 12:58
Medlem

Hei.

Er det noen som kan fortelle meg hvor bensintrykk sensor sitter?

Jeg får feilkode fuel injector kode 701. Trodde trykksensor satt på grenrøret men det gjør den ikke på min Xc90.

Startet

22.11.25

Siste svar

24.11.25

Svar

1

Visninger

13

• @Eva Andersson
    24.11.2025 08:19
    R. J.
    AUTODOC-ekspert
    Din Volvo DTC 701 (ECM-701) refererer mest sannsynlig til et problem med injektorkontrollen eller selve injektoren (vanligvis sylinder 1 på en 5-sylindret D5-motor). Dette indikerer ofte en elektrisk feil snarere enn en defekt trykksensor.

Men siden du leter etter drivstofftrykksensoren:

### 📍 Plassering av drivstofftrykksensor

På de fleste Volvo XC90 (D5) dieselmotorer er drivstofftrykksensoren ikke plassert på innsugningsmanifolden, men på høytrykksdrivstoffskinnen (common rail).

* **Drivstoffskinne (Common Rail):** Dette er det tykke metallrøret som går langs toppen av motorblokken og som alle drivstoffinjektorene er koblet til. * **Sensor:** Skinnetrykksensoren er skrudd inn i denne skinnen. Den kan være plassert nærmere midten eller i den ene enden av skinnen.

**Kort:** Se etter sensoren som er skrudd direkte inn i drivstoffskinnen (det tykke metallrøret som forsyner injektorene), ikke på innsugningsmanifolden.

---

### Merknad om feilkode 701

Injektorrelaterte feil (som **ECM-701**) er sjelden direkte forårsaket av en defekt trykksensor i skinnen.

De vanligste årsakene er:

1. **Problem med ledningene** eller kontakten som fører til injektoren.

2. **Defekt injektor i seg selv** (åpen eller kortslutning i solenoiden).

Det anbefales å først sjekke den **elektriske kretsen og motstanden til injektor nr. 1**, i stedet for å bytte trykksensor.
Autodoc CLUB App icon
Er det på tide å skifte ut deler? Få enda bedre tilbud i appen vår.
Skann QR-koden for AUTODOC CLUB-appen
SKANN MEG