Motoren mister kraften plutselig i motbakker FORD S-MAX (WA6)
@user_206039
28.12.2023 23:40
Medlem
Vi har en 2013 s-Max, diesel. Ute på langtur, så mister den plutselig 90% av motorkraften. Vi stopper bilen, skrur den av, venter litt og kjører videre, så er den hei en stund, men så skjer det igjen. Noen teorien om hvorfor dette skjer? Mener å huske at vi bytter drivstofffilteret en gang tidligere, og at det fikset biffen. Men hvorfor skjer det, og er det noe (litt billigere) vi kan gjøre?
Bilen står stille en del, og jeg lurer på om det kan være noe med det?
En ting til: kjøpte en rensegreie spm man skulle fylle på tanken, men jeg får ikke til å åpne drivstoff»hullet» uten en dieselpistol å dytte det opp med?! Hvordan får man egentlig åpnet det dekselet uten pistol?
- FORD S-MAX (WA6)@Litifixects200429.12.2023 12:28MedlemJeg tror du må lese feil fra kontrollenhetene og se etter årsaken basert på dem, det er vanskelig å fastslå ut fra beskrivelsen, jeg tror ikke at dette er mulig direkte på grunn av drivstoffilteret, og jeg vil ikke anbefale rengjøring av tanken.
- FORD S-MAX (WA6) 2.0 TDCi@R. H.20.03.2025 10:45MedlemHei. Du kan kjøpe en billig trakt på biltema, for å kunne etterfylle drivstofftilsetning på bilen. Hvilke varsellampe får du når dette skjer?
Får du opp en motorlampe eller får du kun en feilmelding om at det er en feil på motoren? Enten Turbo eller DTF problemer vil jeg tro.
Kan være en lekasje på vakumpumpe eller feil på en trykkomformer(magnetventil til vakum).