Tilbake til temaer

Toppakning
CITROËN XM (Y4)

  • CITROËN XM (Y4) 2.0 i 16V
    @user_1177186 Oct 03, 2022
    Medlem
    Hei.
    Hvordan konstateres brudd i toppakning eller om det er lekkasje i radiator?er koking det samme resultat?om det skyldes topp eller radiator?hvilke test må tas for og avdekke dette?hvordan ser man behovet for planing av topp samtidig om det er brudd i toppakning?
    Svar

    Startet

    03.10.22

    Siste svar

    05.10.22

    Svar

    1

    Visninger

    119

  • CITROËN | XM (Y4)
    @GRadus Oct 05, 2022
    Medlem
    Jeg er ingen ekspert, men når jeg også var interessert i dette problemet, kan jeg si noen få tegn:
    1. Åpenbare tegn inkluderer utløp av eksosgasser til utsiden av motoren. Det er merkbart visuelt og er vanligvis ledsaget av høye dup fra under panseret.
    2. Hvis skaden har påvirket passasjen av kanalen til kjølesystemet, kan gasser komme inn i kjølevæsken. Syding eller skum er vanligvis godt synlig når lokket på ekspansjonstanken eller radiatoren fjernes (vær forsiktig, systemet er under trykk!). På grunn av tilstedeværelsen av gass i væsken, kan kjølesystemets slanger svelle og bli harde.
    3. Den omvendte prosessen er også mulig, når frostvæske strømmer inn i forbrenningskammeret gjennom skade på pakningen. Dette er vanligvis indikert av hvit røyk fra lyddemperen, som vises ikke bare under oppvarming av motoren eller ved høy luftfuktighet. Etter en stund blir et fall i kjølevæskenivået merkbart. Inntrengningen av frostvæske i sylindrene er også indikert av våte stearinlys eller kraftig sot på dem.
    4. Hvis oljete flekker er synlige i ekspansjonstanken til kjølesystemet, og det er et belegg som ligner gulaktig rømme på innsiden av oljepåfyllingslokket, har kjølevæsken og motoroljen blandet seg. Denne emulsjonen kan også finnes på peilepinnen. Og mest sannsynlig er årsaken til dette skade på sylinderhodepakningen.
    5. Ved blanding av væsker kan noen ganger observeres et så tilsynelatende paradoksalt fenomen som en økning i oljenivået. Men det er ikke noe rart med dette, for når frostvæske kommer inn i smøresystemet, fortynner den oljen og øker mengden. Selvfølgelig forringes kvaliteten på motorsmøringen kraftig, og slitasjen på deler øker.
    6. Siden kjølesystemet ofte påvirkes under sammenbruddet av pakningen, påvirker dette fjerningen av varme fra motoren negativt og temperaturen stiger merkbart.
    7. Ustabil drift av motoren, tripping, kraftfall, økning i drivstofforbruket kan observeres hvis skilleveggen mellom sylindrene er ødelagt ved pakningen.
    8. Ved feil installasjon av sylinderhodet eller sammenbrudd av pakningen på dens ytre side, kan det oppstå olje- eller frostvæskeflekker på motoren.
    Svar

Bare registrerte brukere kan svare på temaer og innlegg

Installer AUTODOC CLUB-appen!

Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.

Autodoc CLUB app qr-code
Skann

Last ned appen:

Autodoc CLUB App icon