Kollisjonsputer: viktig å vite

Kollisjonsputer: viktig å vite

De siste tiårene har bilprodusentene jobbet aktivt med å redusere sannsynligheten for alvorlige skader ved bilulykker. En av de beste løsningene for dette, er kollisjonsputer. Kollisjonsputer har reddet millioner av liv. Ifølge USA Insurance Institute for Highway Safety kan kollisjonsputer redusere sannsynlighet for dødelige utfall med en tredjedel, og i noen tilfeller blir den halvert. De kan imidlertid være farlige hvis de ikke brukes riktig. Her forteller vi om hvordan kollisjonsputer fungerer, hvordan du bruker dem og når de bør deaktiveres.

 8 interessante fakta om kollisjonsputer 

  1. De første patentene på kollisjonsputer ble tatt samtidig, av Walter Linderer fra Tyskland og John Hetrik fra USA, i 1951. De utviklet enheter som blåses opp med komprimert luft. Den nye utviklingen ble ikke særlig utbredt på grunn av ekstremt sakte aktivering, og dermed også dårlig ytelse.
  2. Japanske Yasuzaburou Kobori foreslo å bruke et drivstoff til å blåse opp puten i 1963, istedenfor komprimert luft. Koboris løsning støtte på mange begrensninger, på grunn av lovene rundt brannsikkerhet i Japan, og derfor ble videre undersøkelser stoppet.
  3. I 1968 kom oppfinneren Allen Breed med den første kollisjonsputen som ble automatisk utløst ved hjelp av en kollisjonssensor.
  4. Amerikanske Oldsmobile Toronado 1973 var den første serieproduserte bilen som var utstyrt med en kollisjonspute fremme. Innovasjon ble introdusert i Europa med sedanen Mercedes-Benz S-Klasse i 1980.
  5. Mange kjente bilprodusenter jobbet med å utvikle denne teknologien til ulike tider:
    • Volvo begynte å installere sidekollisjonsputer i bilene sine i 1994. Disse kollisjonsputene er laget for å beskytte bekken, bryst og mage, samt forhindre at skarpe gjenstander trenger seg inn i kupeen.
    • Den koreanske bilprodusenten KIA begynte å bruke knekollisjonsputer i 1996, utviklet for å redusere belastningen på nedre kroppsdeler.
    • Toyota og Volvo tilbydde spesielle gardiner fra 1998 for å forhindre hodeskader ved sidekollisjoner og ulykker hvor bilen velter. I tillegg til hovedfunksjonene, kunne enhetene som selskapene produserte også forhindre at knust glass trengte inn i bilen og at passasjerene ble kastet ut.
    • Toyota kom med en annen løsninger i 2009 – en midtre kollisjonspute. Funksjonen til denne kollisjonsputen er å beskytte fører og passasjer mot sekundære skader som f.eks. forårsakes av at de treffer hverandre.
    • Volvo begynte å beskytte fotgjengere i 2012 ved å installere en oppblåsbar enhet under panseret.
    • I 2012 ble også setebelter med innebygde, oppblåsbare elementer lansert i Europa av Ford. De sørger for en jevnere fordeling av støtkraften, noe som også reduserer sannsynligheten for alvorlige skader, særlig for barn.
  6. I dag kan det maksimalt være opptil 14 forskjellige oppblåsbare enheter i en bil.
Maksimalt være opptil 14 forskjellige oppblåsbare enheter i en bil
  1. Puten i enheten forblir sammenbrettet over lang tid. Produsentene bruker talkum eller stivelse som smøremiddel for å forhindre at foldene kleber seg fast i hverandre: Det er disse stoffene som observeres i kupeen etter at systemet er blitt utløst.
  2. Full utløsning av kollisjonspute tar som regel fra 0,01 til 0,05 sekunder. Man trenger lengre tid til å blunke: i gjennomsnitt tar et blunk 0,05 sekunder.

 9 tips fra AUTODOC for riktig bruk av kollisjonsputer 

  1. Bruk alltid sikkerhetsbeltene. Kollisjonsputene er ikke en erstatning for beltene, bare et supplement. Når kollisjonsputen utløses, beveger den seg mot personen i en hastighet på 300 km/t. Du kan bli alvorlig skadet hvis du ikke festet sikkerhetsbeltet.
  2. Juster førersetet. Avstanden mellom føreren og midten av rattet bør være minst 25 cm. Flytte setet bakover eller len ryggen bakover for å justere avstanden. Eiere av eldre biler, som ikke har seter med en rekke justeringsmuligheter, kan bruke spesielle pedalforlengere til å gjøre det mer komfortabelt å kjøre.
Juster førersetet
  1. Sørg for at du har korrekt holdning. Fører og passasjer bør sitte midt på setet, vertikalt og lene seg mot seteryggen. Føttene bør være plassert på gulvet. Ingen må lene seg mot en kollisjonspute. Den høye farten på oppblåsingen og den varme gassen kan føre til skader. I tillegg må man ikke lene rutene, særlig ikke barn.
  2. Pass på at det ikke er noe i området der kollisjonsputen blåses opp. Fjern rot fra setene, ellers kan det helt eller delvis hindre sidekollisjonsputen. Ikke oppbevar tunge eller skarpe gjenstander i oppbevaringsrommene i dørene, de kan forårsake skader hvis systemet utløses. Ingen må ha vesker eller andre objekter på fanget av samme årsak.
  3. Ikke plasser et barnesete i forsetet. Den anbefales at barn under 12 år alltid sitter i baksetet. Dette er dessuten lovpålagt i enkelte land. Hvis du må montere et barnesete på forsetet, må sistnevnte flyttes så langt bak som det går, og kollisjonsputesystemet må deaktiveres om nødvendig. Det deaktiveres automatisk i de fleste moderne biler.
Ikke plasser et barnesete i forsetet
  1. Gravide kvinner i siste trimester bør ikke unngå å bruke teknologien. Til tross for høy risiko for at den oppblåsbare enheten skader fosteret, er konsekvensen av å treffe rattstammen vanligvis mer alvorlig. Dermed gir riktig justerte og festede setebelter et så høyt sikkerhetsnivå som mulig sammen med aktiverte kollisjonsputer. Det er imidlertid bedre å unngå bilturer i de siste stadiene av svangerskapet, særlig bak rattet.
  2. Ikke røyk når du kjører. Piper eller elektroniske sigaretter er ikke bare distraherende, men innebærer også en svært høy risiko for livstruende skader når kollisjonsputen utløses.
Ikke røyk når du kjører
  1. Pass på at systemet er driftssikkert. Den tilhørende varsellampen på dashbordet tyder på at systemet er i god stand. Den slås på når tenningen kobles inn og slås av etter 5–6 sekunder. Hvis varsellampen lyser konstant eller blinker fra tid til annen mens du kjører, bør du ta med bilen til et verksted, slik at den kan undersøkes.
  2. Fjern aldri trekket og begynne med reparasjonsarbeid i området hvor de oppblåsbare enhetene er plassert uten å koble fra batteriet på forhånd. Det eneste som beskytter deg mot at kollisjonsputen plutselig utløses, er hvis du kobler fra strømforsyningen.
Koble fra batteriet

Konklusjon

Kollisjonsputer er utvilsomt en av de beste teknologiske løsningene for å beskytte føreren og passasjerene mot skader ved trafikkuhell. Til tross for de åpenbare fordelene, utgjør de imidlertid en viss fare. Det er derfor du er nødt til å overholde enkelte regler svært nøye. Hvis du holder deg til reglene og bruker andre passive og aktive sikkerhetssystemer, kan du beskytte deg selv og passasjerene dine mot ulike uforutsette situasjoner på veien.