Erstatt Motorfeste av deg selv

Skift Motorfeste selv – veiledninger og videoleksjoner

Praktiske veiledninger og tips om å bytte Motorfeste
Merke
Modell
Bildelkategori

Bytt Motorfeste: trinn for trinn med verkstedhåndbøker

Bytte Motorfeste: videoopplæringer

Oftest sette videoleksjoner om bilreparasjoner

  • Bytte Motorupphängning bak og foran selv - video på nett
    Hvordan bytte motorfeste / motoroppheng der på VW TRANSPORTER 4 (T4) [BRUKSANVISNING AUTODOC]
  • Fikse Motoroppheng selv videoguide på BMW 3 SERIES
    Hvordan bytte motorfeste / motoroppheng der på BMW 3 (E46) [BRUKSANVISNING AUTODOC]
  • Hvordan og når bytte Motoroppheng bak høyre SKODA FABIA Combi (6Y5): videoopplæring
    Hvordan bytte motorfeste / motoroppheng der på SKODA FABIA 1 (6Y5) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • hvordan fikse Motorkudde foran høyre instruksjoner på nett
    Hvordan bytte motorfeste der på OPEL ASTRA-G CC 1 (F48_,F08_) [BRUKSANVISNING AUTODOC]
  • Tips om bytte Motorkudde MERCEDES-BENZ
    Hvordan bytte motorfeste der på MERCEDES-BENZ W211 E-Klasse [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Utforsk hvordan fikse Motor lagring bak og foran FORD: videoguide
    Hvordan bytte motorfeste der på FORD FOCUS MK2 Sedan [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Bytte Motorupphängning bak og foran selv - video på nett
    Hvordan bytte motorfeste der på PEUGEOT 307 (3H) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Fikse Motoroppheng selv videoguide på PEUGEOT 207
    Hvordan bytte motorfeste der på PEUGEOT 207 [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Hvordan og når bytte Motoroppheng bak høyre BMW 5 Touring (E39): videoopplæring
    Hvordan bytte motorfeste der på BMW E39 Touring [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • hvordan fikse Motorkudde foran høyre instruksjoner på nett
    Hvordan bytte motorfeste der på FORD FOCUS (DAW) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Tips om bytte Motorkudde RENAULT
    Hvordan bytte motorfeste der på RENAULT SYMBOL/THALIA 1 [BRUKSANVISNING AUTODOC]
Vil du ha mer praktisk informasjon?

Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.

Installer AUTODOC CLUB-appen!
Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.
Google Play AUTODOC CLUB-appen
App Store AUTODOC CLUB-appen
Opplæring for Motorfeste bytt - skann QR-koden
Skann

Last ned appen:

  • – skann QR-koden
  • - last ned fra App Store
  • - last ned fra Google Play
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter

Bytt Motorfeste bak høyre - veiledning med bestepraksis

Videoveiledning for bytte av Motorfeste - en AUTODOC CLUB spilleliste

  • Bytt Motorfeste selv - gratis veiledningsvideo
    Play all playlists
    Hvordan skifte motorfeste | Steg-for-steg videoguide
Motorfeste feilsøkingsveiledning gjør-det-selv
Råd om bilvedlikehold
  • Motoroppheng erstatning og mange flere - gratis videotips
    Gjenoppretting av frontlykter | Tips fra AUTODOC
  • Tips til bytte av Motorkudde
    Ting du aldri må gjøre med automatgirkasser | Tips fra AUTODOC
  • Motor lagring vedlikeholdstips
    Slik går du frem hvis motorfeillampen begynner å lyse | Tips fra AUTODOC
  • Motorupphängning service tips
    Slik bytter du foringer i opphenget | Tips fra AUTODOC

Ofte stilte spørsmål om å bytte motorfester

Hva skjer hvis et motorfeste går i stykker?

Motorfester hindrer at vibrasjonen som forårsakes av motoren når den er i gang, overføres til bilens karosseri og enheter. De sikrer også at motoren er godt festet. Det vil si at hvis motorfestene er defekte, blir alle vibrasjoner, støt og slag overført til bilens karosseri. Det påvirker kjørekomforten og reduserer levetiden til mange viktige enheter i bilen.

Kan jeg kjøre bilen når den har et defekt motorfeste?

Det avhenger av typen defekt. Motorfester blir vanligvis gradvis slitt. Til å begynne med vil slitasje merkes på at det overføres kraftigere vibrasjoner til karosseriet, rattet og girspaken. Du må ikke bytte ut komponentene med en gang om du legger merke til disse symptomene. Vær imidlertid oppmerksom på at de må byttes i nær fremtid. Dersom gummielementet er kraftig sprukket og har løsnet fra metalldelen eller festene er knekt, må imidlertid festene byttes med en gang. Det kan føre til at andre viktige enheter eller sammenstillinger, som drivledd, blir skadet hvis du fortsetter å kjøre.

Er det vanskelig å bytte motorfester?

Vanskelighetsgraden til denne prosedyren avhenger av designet til bilen, utformingen til motorrommet og hvor delen som skal byttes ut er plassert. De øvre festene er plassert slik at det er forholdsvis enkelt å komme til, så det går vanligvis greit å bytte disse ut. Når de nedre festene skal byttes, må du heve (jekke opp) motoren. Videoveiledninger fra AUTODOC CLUB kan hjelpe deg, slik at du kan ta hånd om utskiftingen selv.

Hvorfor blir motorfester defekte?

Med tiden blir gummielementene harde, de mister elastisitet og sprekker. Dersom de utsettes for olje, kjølevæske eller andre væsker, går denne prosessen raskere. Det er årsaken til at lekkasjer i motorrommet kan redusere levetiden til motorfestene betraktelig. I tillegg kan delene gå raskt i stykker på grunn av monteringsfeil. Andre faktorer som har en negativ påvirkning på disse komponentene er aggressiv kjøring, mye kjøring på dårlige veier og defekter i opphenget som fører til mer belastning på motorfestene.

Motorfester av god kvalitet varer i omtrent 100 000 kilometer. Antallet deler som må monteres er avhengig av motorens utforming og hvor girkassen er plassert. Det brukes vanligvis 3–5 fester. Noen av dem er til både motoren og girkassen. Du finner detaljert informasjon om antallet komponenter som er montert i håndboken for bilen.

Hva er tegnene på at motorfestene er slitt?

Slitte komponenter absorberer ikke vibrasjonene som oppstår når motoren er i gang, like effektivt. Du kjenner dermed vibrasjoner i karosseriet, rattet og girspaken. I noen tilfeller, hvis motorfestet på transmisjonssiden er slitt, kan bilen hoppe ut av gir og du vil høre banking fra girkassen ved akselerasjon. Det kan også hende at du merker støt eller rykk når du starter motoren, og banking og klikking ved akselerasjon og bremsing. I biler med manuelle gir kan det bli vanskeligere å bytte gir.

I noen tilfeller, for eksempel hvis motoren løsner helt fra festet, overføres momentet mindre effektivt til hjulene på grunn av denne adskillelsen. For føreren av bilen virker dette som tap av motorkraft og dårligere dynamikk generelt.

I noen biler kan motorfeillampen begynne å lyse på grunn av dårlige motorfester. Vanligvis lyser denne lampen på grunn av defekter i elementer inne i motoren og problemer med danning av blandingen av luft og drivstoff snarere enn tilstanden til festene. Sjekking av festene er bare ett av de nødvendige trinnene i dette tilfellet.

Bileiere lurer også ofte på om dårlige motorfester kan føre til ujevn tomgang. Disse komponentene absorberer vibrasjoner og har ingen effekt på driften til motoren. Dersom det ikke er noe galt med selve motoren, skal den fungere godt i alle driftsmoduser. Førere kan imidlertid oppfatte vibrasjonene som overføres til karosseriet som ujevn tomgang.