Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hva er tegnene på en dårlig termostat?
Dersom termostaten går i stykker, kan det ta veldig lang tid før bilen når driftstemperatur, eller, det motsatte, den kan bli overopphetet raskt. Motortemperaturen kan synke brått ved akselerasjon, og øke brått rett etter at du stopper bilen. Varmeapparatet blir mindre effektivt. Temperaturen til det nedre radiatorrøret er et annet tegn på feil på termostaten, dersom det blir varmt med en gang motoren startes, står ventilen fast i åpen stillingen. Dersom røret fortsatt er kaldt etter at motoren har nådd driftstemperatur, et det et tegn på at ventilen står fast i lukket stilling.
I noen biler kan motorfeillampen begynne å lyse på grunn av en dårlig termostat. Skanning kan vise den tilhørende feilkoden. Det skjer ikke alltid, derfor må du fortsatt ta symptomene over i betraktning.
I noen tilfeller er det ikke lenger mulig å starte motoren hvis denne enheten er defekt. Det gjelder for eksempel for MINI-bilene, som har termostater med innebygde sensorer for kjølevæsketemperatur. Dersom denne sensoren er defekt, vil motoren starte og så straks kveles. Noen ganger hindrer ECU-en at motoren starter.
Hvordan fikser jeg en termostat som sitter fast?
Bytt ut komponenten hvis skanningen resulterer i en feilkode for at termostaten står fast. Det er den eneste måten du kan ordne feilen på.
Kan jeg kjøre bilen med en defekt termostat?
Nei, det kan du ikke. Termostaten må fungerer riktig, siden driften til kjølesystemet er direkte avhengig av den. Dersom ventilen står fast i åpen stilling, vil kjølevæsken sirkulere gjennom den store kretsen, noe som øker tiden det tar å nå driftstemperatur betydelig. Det øker belastningen på motoren og smøresystemet. Dersom ventilen står fast i lukket stilling, strømmer ikke kjølevæsken til radiatoren, og kjøles ikke ned, noe som fører til at motoren blir overopphetet.
Hva slags motorproblemer kan oppstå hvis termostaten monteres opp ned?
Komponenten må monteres nøyaktig som angitt av bilprodusenten. Dersom delen monteres opp ned, vil ventilen fungerer feil og det kan føre til at kjølevæsken koker, siden den bare vil sirkulere i den minste kretsen. Det kan føre til at motoren blir overopphetet.
Hvorfor blir bilen min overopphetet med en ny termostat?
Det kan hende at den nye enheten ikke ble testet før monteringen og at du fikk en defekt eller kvalitativt dårlig del. Det samme problemet kan oppstå hvis delen ikke blir montert korrekt. Dersom du er sikker på delen er i god stand og korrekt montert, vil det si at årsaken til overopphetingen finnes et annet sted. Bilen kan for eksempel ha en tett radiator, luftbobler i systemet eller altfor lite kjølevæske. I noen tilfeller opptrer problemet med overoppheting også i kjølesystemer som fungerer korrekt. Det skjer for eksempel hvis toppakningen er revnet, det kommer eksosgasser inn i veivhuset eller det er problemer med innsprøytning av drivstoff, blandingen av luft og drivstoff eller tenningen.
Må jeg tappe ut all kjølevæsken når jeg bytter termostat?
Ja, i de fleste tilfeller må du tappe ut kjølevæsken før du monterer en ny komponent. Bruk en ren beholder hvis det ikke er så lenge siden du byttet kjølevæske og du vil bruke den på nytt. Noen bileiere kan delvis tappe ut kjølevæsken gjennom termostatslangen. Det er imidlertid en risiko for at væsken kommer inn i motorrommet og skader elektriske komponenter. Derfor er det mer praktisk og sikkert å jobbe med kjølesystemet når det er helt tomt.