Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvordan vet du at vannpumpen ikke fungerer?
Uvanlig høy motortemperatur og en sterk lukt av kjølevæske i kupeen er indirekte tegn på at pumpen er defekt. Når lageret blir slitt, kan du høre summing, hvining eller knirking fra under panseret. Senere begynner elementene i enheten å skrangle. Det kan også oppstå uvanlige lyder hvis skovlhjulet er skeivt.
Inspiser pumpen visuelt hvis du legger merke til noen av disse tegnene. Lekkasje fra festepunktet eller huset er tegn på feil. Kontroller lageret også. Beveg løpehjulet til pumpen frem og tilbake for å gjøre dette. Det skal ikke være noe slark.
En defekt eller skadet pumpe kan ikke lenger opprette det nødvendige trykket i kjølesystemet. Det kan føre til at motoren blir overopphetet. Dersom enheten ikke er tett lenger, vil det lekke ut kjølevæske. Motoren kan også bli overopphetet hvis det er for lite kjølevæske. Du må ikke fortsette å kjøre hvis kjølevæskenivået i bilen er veldig lavt. Et ødelagt pumpelager kan føre til at drivreimen blir raskt slitt eller til og med til at den ryker.
Dersom pumpen drives av reimen til dynamoen (multireim), vil ikke batteriet lade når den ryker, og andre enheter, som den hydrauliske servostyringen og klimaanlegget vil slutte å fungere. Dersom kjølesystempumpen drives av en registerreim eller -kjede, vil et brudd ha mye verre konsekvenser. Det er for eksempel risiko for at ventilene blir skadet, at stemplene går i stykker, at kamakselen med lager blir skadet og at topplokket blir deformert eller sprekker.
Kan du kjøre en bil uten vannpumpe?
Nei, det kan du ikke. Vannpumpen er et kritisk komponent i kjølesystemet, og når den går i stykker fører det til overoppheting og alvorlige skader på motoren. I tillegg er konstruksjonen til biler slik at de ikke fungerer uten en vannpumpe, siden pumpeskiven er et viktig element i drevet til ventilstyringen eller annet utstyr. Uten denne delen er det ikke mulig å sikre at drivreimen har korrekt spenning.
Må vannpumpen byttes ut sammen med registerreimen?
Ja. Vannpumpen, registerreimen og skivene byttes alltid ut samtidig. Disse bilene har omtrent lik forventet levetid. Og selv den minste defekt på en av dem er uakseptabelt, siden funksjonen til motoren er direkte avhengig av ventilstyringen.
Hva fører til at vannpumpen går i stykker?
Bruk av kjølevæske med dårlig kvalitet eller for sen utskifting kan føre til at pakningene blir raskt slitt, slik at enheten blir lekk. Ikke la pumpen gå uten kjølevæske, ikke engang i kort tid. Lekkasjer fra akselpakninger skyller bort smøremiddelet, slik at de går i stykker raskere. I tillegg kan lagrene gå i stykker hvis skivene ikke er korrekt innrettet eller drivreimen strammet for mye. Drivakselen til pumpen kan bli skadet av de samme årsakene.
Videre kan forurensning, smuss og diverse tilsetningsstoffer (lekkasjestopper for radiatoren, for eksempel) i kjølevæsken føre til at deler som er i berøring blir slitt, danne avleiring på skovlhjulet og føre til korrosjon.
Hvor lang tid tar det å bytte ut registerreimen og vannpumpen?
Det kan ta 3–10 timer å montere nye deler, noen ganger enda lenger. Vanskelighetsgraden til prosedyren er avhengig av bilen utforming, antallet tilkoblede enheter og layouten til motorrommet.
I noen tilfeller anbefales det å bytte ut termostaten når det monteres en ny vannpumpe. Mange bilister lurer på om det har noe for seg eller ikke.
Det er vanligvis ikke nødvendig å montere en ny termostat når vannpumpen byttes, i motsetning til reimer og skiver. Levetiden er også rundt 1,5 ganger så lang som pumpens. For noen motorer i biler fra Volkswagen, Vauxhall og Opel er det imidlertid best å bytte ut termostaten. Her er termostaten montert rett bak drivsystemet til registerreimen. Hele registerreimsystemet må fjernes for at man skal få tilgang til denne delen. Videre kan ikke disse delene brukes på nytt, så de må byttes ut selv om de ikke er defekte. Derfor er det fornuftig å bytte termostaten i slike tilfeller.
Må kjølevæsken tappes ut når vannpumpen skal byttes ut?
Vanligvis renner det ut en god del kjølevæske når slangen kobles fra pumpen. Derfor er det bedre å tappe kjølevæsken ut i en beholder på forhånd, slik at den ikke spruter over hele motorrommet og giftige stoffer søles ut. Pass på at beholderen er ren hvis du planlegger å bruke kjølevæsken igjen.
Kan en defekt vannpumpe føre til at motoren går ujevnt på tomgang?
Nei, ujevn tomgang er forårsaket av andre defekter og har ikke noe med feil på vannpumpen å gjøre.