Erstatt Girolje og Akselgirolje av deg selv

Skift Girolje og Akselgirolje selv – veiledninger og videoleksjoner

Praktiske veiledninger og tips om å bytte Girolje og Akselgirolje
Merke
Modell
Bildelkategori

Bytt Girolje og Akselgirolje: trinn for trinn med verkstedhåndbøker

Bytte Girolje og Akselgirolje: videoopplæringer

Oftest sette videoleksjoner om bilreparasjoner

  • Bytte Transmisjonsolje selv - video på nett
    Hvordan bytte girolje på VW TRANSPORTER 4 (T4) [BRUKSANVISNING AUTODOC]
  • Fikse Girkasse olje selv videoguide på OPEL ASTRA
    Hvordan bytte girolje på OPEL ASTRA G CC (F48, F08) [BRUKSANVISNING AUTODOC]
  • Hvordan og når bytte Girkasse olje SKODA FABIA Combi (6Y5): videoopplæring
    Hvordan bytte girolje på SKODA FABIA 1 (6Y5) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
Vil du ha mer praktisk informasjon?

Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.

Installer AUTODOC CLUB-appen!
Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.
Google Play AUTODOC CLUB-appen
App Store AUTODOC CLUB-appen
Opplæring for Girolje og Akselgirolje bytt - skann QR-koden
Skann

Last ned appen:

  • – skann QR-koden
  • - last ned fra App Store
  • - last ned fra Google Play
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter

Bytt Girolje og Akselgirolje - veiledning med bestepraksis

Videoveiledning for bytte av Girolje og Akselgirolje - en AUTODOC CLUB spilleliste

  • Bytt Girolje og Akselgirolje selv - gratis veiledningsvideo
    Play all playlists
    Hvordan skifte girolje | Steg-for-steg videoguide
Girolje og Akselgirolje feilsøkingsveiledning gjør-det-selv
Råd om bilvedlikehold
  • Girkasse olje erstatning og mange flere - gratis videotips
    Sjekk startmotoren uten å demontere den | Tips fra AUTODOC
  • Tips til bytte av Differensialolje
    Slik rengjør du EGR-ventilen | Tips fra AUTODOC
  • Girkasse olje manuell vedlikeholdstips
    Slik kan du lett reparere et punktert dekk selv | Tips fra AUTODOC
  • Transmisjonsolje service tips
    Sammenligning av kjølevæsker | Tips fra AUTODOC

Reparasjons- og vedlikeholdsveiledninger

Ofte stilte spørsmål om å bytte transmisjonsolje

Hva gjør transmisjonsolje?

Hovedfunksjonen til oljen som brukes i manuelle girkasser, fordelingsgirkasser og differnsialer er å smøre de bevegelige delene i disse mekanismene. Den beskytter elementene som kommer i kontakt med andre mot slipende slitasje og skraper. Takket være smøringen, beveger delene seg jevnere, noe som bidrar til bedre drivstofføkonomi. I tillegg fjerner oljen varme og slitende støvkorn fra friksjonskoblinger, mens oljefilmen som dannes på overflaten til komponentene hindrer rust.

Transmisjonsolje har samme funksjon i automatiske transmisjoner, og overfører også dreiemoment fra motorens svinghjul til girkasseakslingene.

Hvordan vet jeg at det er på tide å bytte transmisjonsoljen?

Det anbefales at giroljen i manuelle girkasser bytte etter gjennomsnittlig 90 000 til 100 000 km. Oljen i halvautomatiske girkasser har kortere levetid – omtrent 50 000–60 000 km. Hvis du bruker bilen ved vanskelige kjøreforhold, som terrengkjøring, kan det hende at du må bytte den oftere. Intervallene for utskifting er uansett fastsatt av produsenten og angitt i håndboken for bilen. For automatiske girkasser, kan rykk ved girskift tyde på at transmisjonsoljen må byttes.

Hva skjer hvis jeg ikke bytter girolje?

Med tiden vil transmisjonsoljen oksidere, noe som reduserer den smørende og rusthemmende virkningen. I tillegg blir den forurenset med metallbiter, som kan ha en slipende effekt på deler, og dermed føre til raskere slitasje. Hvis dekkene slurer ofte, kan det føre til at det dannes avleiringer. Alt dette fører til raskere slitasje av elementene i transmisjonen, dårligere drivstofføkonomi og at det er vanskeligere å bytte gir.

Hvilken farge har transmisjonsoljen?

Ny transmisjonsolje er ofte rød, gul eller oransje. Når den er i bruk kan den imidlertid bli rød eller brun. Det betyr ikke alltid at den er i dårlig stand når oljen blir mørkere. Dersom den er klar, og ikke lukter brent heller inneholder synlig forurensning, kan den fortsatt brukes. Dersom den derimot er uklar og mørk, lukter brent og inneholder mekaniske urenheter, må oljen byttes ut omgående. Dette tyder også på at det er noe galt med girkassen.

Hva er tegnene på at det er lite transmisjonsolje?

Rykk ved girskift, brent lukt, sluring i girene (friksjonselementene glipper), nye lyder samt forsinkede eller spontane girskift kan være tegn på at det er lite transmisjonsolje i automatiske girkasser. I biler med bakhjulsdrift kan det komme luft inn i oljeledningene når du kjører opp bakker eller akselerer. Dette resulterer i at oljetrykket reduseres, forbindelsen til motoren avbrytes og bilen senker farten. Det lave oljenivået kan sågar kvele motoren. I noen tilfeller fortsetter motoren å gå, men bilen beveger seg ikke.

Lavt nivå med olje i manuelle girkasser kan føre til sprekker, rykk og vibrasjoner ved giring.

Kontroller oljenivået for være sikker på at problemet er forårsaket av mangel på transmisjonsolje. Biler med automatiske girkasser har vanligvis en peilepinne til å gjøre dette med, I noen biler må du skru løs en påfyllingsplugg i bunnpannen. Påfyllingspluggen i biler med manuelle girkasser kan være plasser bak det venstre forhjulet. Se håndboken for bilen din for å finne mer detaljerte instruksjoner om å sjekke oljenivået i bilen din.

Er det vanskelig å bytte transmisjonsolje?

Ja, dette er en ganske omfattende prosess og i de fleste tilfeller trenger man spesialverktøy. I tillegg bør girkassen skylles før det fylles på ny transmisjonsolje, dette fjerne sotavleiringer, smuss og avslitt materiale fra deler som er i kontakt med hverandre. Det brukes egen tilsetningsstoffer til dette.

Varigheten til denne prosedyren avhenger av typen oljeskift, delvis eller helt. Det første innebærer at bare noe av oljen tappes ut. Denne jobben tar rundt 1 time og man trenger ikke spesialverktøy. Et delvis oljeskift er imidlertid ikke like effektivt. Et fullt oljeskift kan bare utføres med spesialutstyr og tar rundt 3 timer.