-
La alltid motoren gå litt på tomgang etter at du har startet den.
I løpet av denne tiden tilføres det olje til delene i turboen, som gjør at du unngår tørrfriksjon og konsekvensene av dette.
-
Gjør det til en vane å la motoren gå på tomgang i minst 30 sekunder før du stopper den.
Det bidrar også til at det ikke blir for lite olje.
-
Ikke belast motoren for mye de første 5 minuttene etter at du begynner å kjøre når det er minusgrader.
La oljen få tid til å bli varm.
-
Skift ut forbruksdeler i god tid.
Forurensede oljefilter og skitten olje inneholder støvkorn, som vil forsterke den slipende effekten på elementene inne i turboen som kommer i kontakt med hverandre. Hvis luftfilteret skiftes ut for sent, kan det føre til at turboen blir overopphetet.
-
Kontroller tilstanden til tilførselssystemet for olje.
Feil på oljepumpen, defekte oljefilterventiler, lekkasje fra oljerørene – alt dette kan føre til for tidlig slitasje av turboladeren.
-
Ikke bruk tetningsmasse til å forbinde flensene til oljerørene.
Deler av tetningsmassen kan bryte av og blokkere systemet, og det fører til for tidlig slitasje på enhetene på grunn av at det er for lite olje i systemet.
En glad mekaniker med mye erfaring fra AUTODOCs videoleksjoner; Blir aldri sett uten brillene sine; Kjører en BMW X5 E53; Drømmer om å få en Gold Play Button for å ha fått 1 000 000 abonnenter på YouTube.
Kommenter