Multimode manual transmission (MMT) er en automatkasse på noen Toyota modeller. Den kan gå i både automatisk og manuell modus. Den debuterte i 2006. Girkassen bidrar til å spare drivstoff, øker bilens ytelser og gir komfortabel kjøring uten å hele tiden skifte gir.
Hvordan den fungerer
Multimode manual transmission (MMT) er laget med utgangspunkt i manuell girkasse. Den har en clutch, som kobles av og på med en elektrisk motor. Takket være dette trenger du ikke å hele tiden tråkke på clutchpedalen. To elektriske motorer sørger for å drive girskifte-mekanismen.
Denne girkassen kan gå i tre moduser: automatisk (E), sport (Es) og manuell (M). Den første er laget for rolig og komfortabel kjøring. Den andre gir raskere skifte og bedre dynamikk. Den tredje modusen gjør at føreren kan velge hvilket gir som skal kobles til, og når.
I manuell modus utføres girskiftet med girspaken. Føreren girer opp og ned ved å flytte girspaken til posisjonen “M+” eller “M-”. Noen utgaver har skovlskiftere for raskere girskifte.
Populære MMT girkasser
Girkasse kode | Produsent | Antall gir | Maks motorkapasitet, L | Maks dreiemoment, N·m | Bil layout | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
C53A | Toyota | 5 | 1.4 | 200 | FWD | 2007 | Yaris XP90 |
C50A | Toyota | 5 | 1.6 | 160 | FWD | 2006 | Corolla E150; Auris E150 |
Vanlige feilfunksjoner på MMT girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Feilfunksjoner fører til feil på fastvare. | C53A |
Clutchen har kort levetid. | С50А; C53A |
De elektromekaniske aktuatorene på girkassen går fort i stykker. | C53A; С50А |
Kommenter