Multimode manual transmission: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

Multimode manual transmission: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

Multimode manual transmission (MMT) er en automatkasse på noen Toyota modeller. Den kan gå i både automatisk og manuell modus. Den debuterte i 2006. Girkassen bidrar til å spare drivstoff, øker bilens ytelser og gir komfortabel kjøring uten å hele tiden skifte gir.

Hvordan den fungerer

Multimode manual transmission (MMT) er laget med utgangspunkt i manuell girkasse. Den har en clutch, som kobles av og på med en elektrisk motor. Takket være dette trenger du ikke å hele tiden tråkke på clutchpedalen. To elektriske motorer sørger for å drive girskifte-mekanismen.

Denne girkassen kan gå i tre moduser: automatisk (E), sport (Es) og manuell (M). Den første er laget for rolig og komfortabel kjøring. Den andre gir raskere skifte og bedre dynamikk. Den tredje modusen gjør at føreren kan velge hvilket gir som skal kobles til, og når. 

I manuell modus utføres girskiftet med girspaken. Føreren girer opp og ned ved å flytte girspaken til posisjonen “M+” eller “M-”. Noen utgaver har skovlskiftere for raskere girskifte.

Populære MMT girkasser

Girkasse kodeProdusentAntall girMaks motorkapasitet, LMaks dreiemoment, N·mBil layoutProduksjonsstartAktuelle modeller
C53AToyota51.4200FWD2007Yaris XP90
C50AToyota51.6160FWD2006Corolla E150; Auris E150

Vanlige feilfunksjoner på MMT girkasser

FeilfunksjonerGirkasser
Feilfunksjoner fører til feil på fastvare.C53A
Clutchen har kort levetid.С50А; C53A
De elektromekaniske aktuatorene på girkassen går fort i stykker.C53A; С50А
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter