G-Tronic er en serie med automatiske girkasser med manuell modus, montert på Mercedes-Benz og SsangYong biler. Den første G-Tronic var en 4-trinns automatkasse lansert i 1981. I dag lager produsenten en 9-trinns G-Tronic girkasse. Alle disse girkassene er egne utviklinger fra Daimler AG. De kjennetegnes ved pålitelighet, høy ytelse og for overføring av høyt dreiemoment.
G-Tronic driftsprinsipper
G-Tronic er basert på klassiske automatkasser med hydraulisk dreiemoment-omformer og elektronisk styring. Fra 1990-årene fikk dreiemoment-omformeren lås. Til å begynne med tillot dette føreren å velge høyeste gir (en eller flere kunne blokkeres ut). Senere hjalp det med å implementere helmanuell modus, brukt på alle etterfølgende generasjoners automatkasser.
Som regel har disse automatkassene flere automatiske driftsmoduser, for eksempel Sport, Eco og Comfort. Føreren kan velge ønsket modus med en knapp, spesiell bryter eller hjul på midtkonsollen. For å bytte til manuell modus, må du sette giret i “D”-posisjon og så skyve den til venstre, mot “–”-tegnet. Dette låser giret som er tilkoblet. Etter dette kan du bytte gir oppover eller nedover ved å velge henholdsvis “+” eller “–”. Manuelt skifte kan også utføres med skovlskiftere (om bilen har det).
Populære G-Tronic girkasser
Girkasse versjon | Girkasse indeks | Antall gir | Maks motorkapasitet, l | Maks dreiemoment på motoren, Nm | Produksjonsstart | Bil utgave | Mercedes-Benz modeller | SsangYong modeller |
4G-Tronic | 722.3 (W4A040) | 4 | 6,0 | 570 | 1981 | RWD (bakhjulsdrift) | S-Class W126; E-Class W123; S-Class W140; SL R107; E-Class W124; SL R129 | ― |
4G-Tronic | 722.4 (W4A020) | 4 | 3,0 | 250 | 1981 | RWD(bakhjulsdrift) | S-Class W126; E-Class W123; C-Class W202; E-Class W124 | ― |
5G-Tronic | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) | 5 | 3,5; 4,3; 6 | 350; 420; 580 | 1996 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | C-Class W202; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W211; C-Class W203; E-Class W212; M-Class W163; S-Class W140; S-Class W220 | Rodius AJ; Rexton Y200 |
5G-Tronic | 722.7 (W5A180) | 5 | 1,9 | 205 | 1998 | FWD (forhjulsdrift) | Vaneo W414; A-Class W168 | ― |
7G-Tronic | 722.9 (W7X550, W7A700, W7B700, ) | 7 | 3,5; 5,5; 6,3 | 550; 700; 850 | 2003 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | C-Class W204; S-Class W221; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W164; C-Class W205; E-Class W212; M-Class W166 | Chairman W |
9G-Tronic | 725.0 (NAG3) | 9 | 6,7 | 1000 | 2013 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | C-Class W205; GLE W166; S-Class W222; E-Class W213; GLS X166; CLS W218 |
Vanlige feilfunksjoner på G-Tronic girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Tett oljekjøler til girkassen fører til overoppheting av girkassen. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
En fjær på bakre clutch-pakke går i stykker. | 722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020) |
Vakuum-modulatorens ventil går ofte i stykker. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
Foringer mellom girakslene er for svake, og går ofte i stykker. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Solenoidene på ventilkroppen blir tette av smøremidler fra clutch-pakkene. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Dreiemoment-omformerens låse-solenoider slutter å virke for tidlig. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Et kretskort på ventilkroppen svikter ofte. | 722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700) |
En av clutch-tromlene blir skadet. | 722.7 (W5A180) |
Vibrasjoner på grunn av aggressiv kjøring fører til alvorlig skade på girkassens overflate. | 722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70) |
Feilfunksjoner i girkassen på grunn av smuss og manglende oljebytte. | 725.0 (NAG3) |
Kommenter